بیماری منیر (درمان قطعی، دلایل و علائم)
بیماری منیر (Meniere’s disease) یک اختلال گوش داخلی است که میتواند موجب سرگیجه، وزوز گوش، گرفتگی گوش، و افت شنوایی شود. سندروم منیر معمولاً یکی از گوشها را تحت تاثیر قرار میدهد اما در 15 درصد از موارد هر دو گوش به آن مبتلا میشوند. این بیماری در هر سنی میتواند اتفاق بیفتد اما در افراد 40 تا 60 ساله رایجتر است.
نام این بیماری به پاس تلاشهای یک پزشک فرانسوی به نام پراسپر منیر، بیماری منیر نامیده شد. او در سال 1861 علایم این بیماری را شرح داد و نخستین کسی بود که این علایم را به یک بیماری واحد نسبت داد.

علائم بیماری منیر
منییر یک بیماری پیشرونده است، به این معنی که با گذشت زمان بدتر میشود. این اختلال ممکن است در ابتدا تنها با کاهش شنوایی همراه باشد و پس از مدتی سرگیجه نیز به آن اضافه شود. علائم و نشانههای بیماری منیر شامل موارد زیر است:
- اپیزودهای تکرارشونده سرگیجه: فرد مبتلا به سندروم منییر یکباره احساس میکند محیط به دور سرش میچرخد یا خودش میچرخد، که پس از مدتی خودبهخود از بین میرود. اپیزودهای سرگیجه میتواند از 20 دقیقه تا چند ساعت (کمتر از 24 ساعت) طول بکشند. سرگیجه شدید میتواند باعث حالت تهوع شود.
- افت شنوایی: کاهش شنوایی در بیماری منیر در ابتدا مقطعی است اما به مرور زمان ممکن است دائمی شود.
- وزوز گوش: یکی از علائم بیماری منیر وزوز گوش یا احساس صداهایی مانند صدای زنگ، وزوز، غرش، سوت، هیس، خشخش، و … است.
- گرفتگی گوش: افرادی که دچار عارضه منیر هستند معمولاً در گوش مبتلا احساس فشار یا گرفتکی میکنند.
مبتلایان به بیماری منیر دستکم دو یا سه مورد از علایم بالا را دارند. این علایم به صورت مقطعی خود را نشان میدهند و پس از هر اپیزود (حمله) برای مدتی بهبود مییابند تا دوباره در زمان دیگر ظاهر شوند. این حملات ممکن است چندین بار در هفته اتفاق بیفتند یا چند ماه یا حتی چند سال بین آنها فاصله باشد. درصورتی که این علایم بیش از 24 ساعت طول بکشند احتمالاً علایم بیماریهای دیگر باشند.
بیماری منییر میتواند با دیگر بیماریهای گوش میانی مانند لابیرنتیت (التهاب گوش درونی) اشتباه گرفته شود. البته با پیشرفت بیماری منیر علایم آن نیز ممکن است تغییر کنند. افت شنوایی و وزوز گوش ممکن است مداوم شود و مشکلات بینایی و تعادل نیز ایجاد شود.
بیماران مبتلا به سندروم منیر علاوه بر علائم اصلی بالا ممکن است برخی از علایم زیر را نیز داشته باشند.
- مشکل تعادل
- حساسیت به صدای بلند (hyperacusis)
- سردرد
- تهوع، استفراغ، اسهال و تعریق به دلیل سرگیجه شدید
- اضطراب
- تاری دید
- لرزش بدن
- عرق سرد و تپش قلب

بسیاری از علائم بیماری منیر با علائم سرگیجه میگرنی مشترک است. با اینکه در هر دوی آنها کاهش شنوایی اتفاق میافتد اما در سرگیجه میگرنی کاهش شنوایی در هر دو گوش ثابت است درحالیکه در سندروم منییر کاهش شنوایی معمولاً در یک گوش و پیشرونده است.
همچنین کسانی که حمله ایسکمی گذرا یا سکته داشتهاند ممکن است علائمی مشابه با علائم بیماری منیر تجربه کنند. برای تشخیص اینکه علایم مربوط به حمله ایسکمی یا بیماری منیر است یک آزمایش امآرآی انجام میشود.
چه چیزی باعث بیماری منیر میشود؟
بیماری منیر (Ménière’s disease) یک اختلال در گوش داخلی است که علت دقیق آن هنوز بهطور کامل مشخص نشده است. با این حال، چندین عامل احتمالی در ایجاد این بیماری دخیل هستند.
عوامل مرتبط با بیماری منیر
-
افزایش فشار مایع در گوش داخلی (اندولنف):
یکی از نظریات اصلی، افزایش فشار مایع اندولنف در حلزون و کانالهای نیمدایرهای گوش داخلی است که میتواند تعادل و شنوایی را مختل کند.
-
اختلال در تخلیه مایع گوش داخلی:
مشکلات در تخلیه مایع اندولنف از طریق مسیرهای طبیعی ممکن است باعث تجمع آن شود.
-
عوامل ژنتیکی:
برخی تحقیقات نشان میدهند که بیماری منیر ممکن است در خانوادهها ارثی باشد و ژنتیک میتواند نقشی در آن داشته باشد.
-
التهاب یا عفونت گوش داخلی:
عفونتهای ویروسی یا باکتریایی گوش داخلی ممکن است یکی از عوامل تحریککننده بیماری باشند.
-
اختلالات ایمنی:
بیماری منیر ممکن است به دلیل پاسخهای غیرعادی سیستم ایمنی بدن رخ دهد.
-
آلرژیها:
حساسیتها یا آلرژیها نیز ممکن است در برخی افراد بهعنوان یک عامل تحریککننده عمل کنند.
-
استرس و فشار روانی:
استرس و فشار روانی میتوانند علائم بیماری منیر را تشدید کنند یا بهعنوان یک محرک عمل کنند.
-
آسیبهای فیزیکی:
آسیب به سر یا گوش میتواند به ساختارهای گوش داخلی آسیب وارد کرده و خطر ابتلا به بیماری را افزایش دهد.
عوامل تشدیدکننده یا محرک بیماری
- مصرف زیاد نمک: سدیم میتواند باعث افزایش مایع گوش داخلی شود.
- مصرف کافئین یا الکل.
- استرس و کمخوابی.
بیماری منیر نتیجه ترکیب چندین عامل مختلف است و هر فرد ممکن است دلایل خاص خود را داشته باشد. اگر علائمی مانند سرگیجه، وزوز گوش، یا کاهش شنوایی دارید.
تشخیص بیماری منیر
اگر علایم سندروم منیر را دارید باید به یک متخصص گوش مراجعه کنید. پزشک درباره علائم و سوابق پزشکیتان از شما سوالاتی میپرسد و سپس آزمایشات لازم را برای ارزیابی تعادل و شنوایی شما تجویز میکند. این آزمایشات شامل این موارد است:
- آزمایش اودیومتریک (شنوایی سنجی): این آزمایش با هدف تشخیص افت شنوایی گوش آسیبدیده انجام میشود. در این آزمایش شما با قرار دادن یک هدفون روی گوشهایتان و گوش دادن به صداهای مختلفی که پخش میشود باید اعلام کنید که کدام صداها را میشنوید. همچنین ممکن است آواهای مشابهی برای شما پخش شود تا شنواییسنج توانایی شما در تفکیک آنها را ارزیابی کند.
- الکترونیستاگموگرام: در این آزمایش شما در یک محیط تاریک قرار میگیرید و در حالیکه هوای گرم و خنک از مجرای گوشتان عبور داده میشود حرکات غیرارادی چشمتان (که به آن نیستاگموس میگویند) به وسیله الکترودهایی که در اطراف آنها قرار داشته شده است اندازهگیری میشود. هدف از این آزمایش سنجش تعادل شماست.
- الکتروکوکلئوگرافی (ECOG): این آزمایش پتانسیلهای الکتریکی تولید شده در گوش میانی در واکنش به محرکهای صوتی را اندازهگیری میکند تا مشخص شود آیا در حلزون گوش فشار بیشازحد مایع وجود دارد یا خیر.
- آزمایش صندلی چرخان: در این آزمایش شما روی یک صندلی چرخان مینشینید که توسط یک رایانه کنترل میشود. کارکرد این تست این است که نشان دهد آیا اختلال در تعادل و سرگیجه به گوش میانی مربوط است یا سیستم عصبی.
- تست VEMP: این آزمایش حساسیت دهلیز گوش داخلی به صدا و واکنش شما به صداهای ناگهانی و بلند را میسنجد.
- پوسچروگرافی: این نیز یک آزمایش برای سنجش تعادل جهت تشخیص بیماری منیر است. در این تست شما پس از پوشیدن یک کمربند شبیه کمربند صخرهنوردی با پای برهنه روی یک پلتفرم میایستید که میتواند در جهات مختلف حرکت کند. پزشک واکنش شما و تواناییتان در حفظ تعادل خود هنگام حرکت پلتفرم را ارزیابی میکند.
- آزمون ویدیویی تکانه سر (VHIT): در این آزمایش از تصاویر ویدیویی برای ارزیابی توانایی شما در فوکوس کردن و واکنش چشمانتان به حرکات ناگهانی استفاده میشود.
- آزمون ABR: در تست ABR یا «واکنش شنوایی ساقه مغز» شما هدفون میگذارید و یک رایانه امواج مغزی شما را هنگامی که به صداهای مختلف واکنش نشان میدهید اندازهگیری میکند. معمولاً این تست برای کسانی که نمیتوانند آزمونهای شنوایی یا آزمایشهای تصویربرداری دیگر را انجام دهند استفاده میشود (مانند نوزادان) و امروزه علاوه بر استفادههای دیگر مانند غربالگری شنوایی یکی از آزمایشات تشخیص بیماری منیر نیز به شمار میرود.
- تصویربرداری: ممکن است پزشک برای شما تستهای تصویربرداری دیگر مانند امآرآی یا سیتی اسکن تجویز کند تا مطمئن شود دلیل علایم شما چیز دیگری غیر از بیماری منیر (برای مثال اختلالات مغزی، بیماری ام اس، تومور مغزی و … ) نیست.
جدیدترین درمان های بیماری منیر
هرچند درمان قطعی برای بیماری منیر وجود ندارد اما برای کاهش علایم آن راههای مختلفی وجود دارد. در بسیاری از افراد بیماری خودبهخود بهبود مییابد اما این کار ممکن است سالها طول بکشد. برای کاستن از علایم بیماری منیر میتوانید اقدامات زیر را انجام دهید. در ادامه به جدیدترین درمانهای بیماری منیر اشاره میکنیم.

تغییر در سبک زندگی
سبک زندگی افراد میتواند باعث کاهش یا افزایش شدت علایم بیماری منیر در آنها شود. بنابراین با ایجاد تغییرات در شیوه زندگی خود میتوانید مشکلات مربوط به این بیماری را تا حدودی مدیریت کنید.
کنترل استرس: بیماری منیر با استرس و اضطراب ارتباط تنگاتنگی دارد، هرچند مشخص نیست آیا استرس و اضطراب باعث تشدید علایم بیماری منیر میشود یا برعکس. درهرصورت کنترل استرس و اضطراب میتواند به کاهش شدت علایم بیماری کمک کند. بنابراین میتوانید زمانی را به انجام فعالیتهای کاهنده استرس و اضطراب مانند یوگا، تایچی، مدیتیشین، ذهنآگاهی و … اختصاص دهید.
ترک سیگار: تحقیقات نشان داده است که بین سیگار کشیدن و وزوز گوش ارتباط وجود دارد، بنابراین ترک سیگار میتواند در بهبود این علامت بیماری منیر موثر باشد.
استراحت: استراحت کردن در زمان اپیزودهای سرگیجه یک روش خوب برای مدارا کردن با آن است.
تغذیه سالم: با داشتن رژیم غذایی سالم و مغذی میتوانید مایعات درون بدن خود را تنظیم کنید.
درمان دارویی سرگیجه
سرگیجه یکی از مهمترین علایم بیماری منییر است. پزشک شما ممکن است برای درمان سرگیجهتان داروهای زیر را تجویز کنید:
- داروهای بیماری حرکت (motion sickness): این داروها شامل مکلیزین (Antivert)، دیازپام (والیوم)، دیمنهیدرینات،سیناریزین و هیوسین هستند که برای برای درمان حس چرخش محیط ناشی از سرگیجه و نیز تهوع و استفراغ تجویز میشوند.
- داروهای ضدتهوع: پروکلرپرازین (کمپازین) یک داروی موثر برای درمان حالت تهوع در زمان اپیزودهای سرگیجه ناشی از بیماری منیر است.
- داروهای ادرارآور: این داروها نگهداشت مایع را در بدن کاهش میدهند. پزشکان ممکن است برای بیماران منیر ترکیبی از تریامترن و هیدروکلروتیازید (دیازید و مکسزید) را تجویز کنند. کاهش مقدار مایعات انباشته شده در بدن میتواند حجم و فشار مایع گوش درونی را کاهش دهد و درنتیجه شدت و بسامد بروز علایم نیز میتواند کاهش یابد.
تزریق گوش میانی
پزشکان برای درمان علائم سرگیجه ممکن است داروهای خاصی را به گوش میانی تزریق کنند. از جمله این داروها میتوان به آمپول آنتیبیوتیک جنتامایسین و استروئیدها مانند دگزامتازون (دکادرون) اشاره کرد.

تزریق جنتامایسین چگونه به کنترل سرگیجه در بیماری منیر کمک میکند؟
جنتامایسین یک آنتیبیوتیک از گروه آمینوگلیکوزیدهاست که در دوزهای پایین و بهصورت موضعی داخل گوش داخلی تزریق میشود. در بیماران مبتلا به بیماری منیر، این دارو بهصورت انتخابی سلولهای حسی تعادلی (vestibular hair cells) را هدف قرار میدهد و عملکرد آنها را کاهش میدهد. این کاهش عملکرد میتواند باعث کنترل حملات شدید سرگیجه شود، بدون آنکه بهطور کامل تعادل یا شنوایی از بین برود.
تزریق جنتامایسین معمولاً زمانی پیشنهاد میشود که سایر روشهای درمانی (مانند رژیم غذایی کمنمک، داروهای دیورتیک یا توانبخشی تعادلی) پاسخ کافی نداده باشند. این روش درمانی باید تحت نظر متخصص گوش و حلق و بینی انجام شود، چراکه خطر آسیب به شنوایی وجود دارد و دقت در دوز و دفعات تزریق اهمیت زیادی دارد.
جراحی برای بیماری منیر
اگر درمانهای دیگر موثر واقع نشود یا علایم بیماری شدید باشند میتوان با عمل جراحی علایم بیماری منیر را بهبود داد. انواع روشهای جراحی شامل موارد زیر است:
- دکمپرسیون کیسه اندولنفاوی: کیسه اندولنفاوی در گوش داخلی به کنترل فشار مایع در گوش کمک میکند و درصورت درست عمل نکردن میتواند باعث سرگیجه شود. در این روش جراح بخش کوچکی از استخوان اطراف کیسه اندولنفاوی را جدا میکند تا فشار بر روی این کیسه و به تبع آن فشار مایع گوش را کاهش دهد.
- لابیرنتکتومی: در این عمل جراح بخشی از گوش داخلی (پیچال) را برمیدارد تا مغز دیگر سیگنالها را ار بخشهایی از گوش داخلی که جاذبه و تغییرات حرکتی را حس میکنند دریافت نکند. هرچند این روش برای درمان سرگیجه بسیار موثر است اما شنوایی فرد را تا حدود زیادی از بین میبرد و تنها در مواردی که سرگیجه غیرقابل تحمل باشد و روشهای درمانی دیگر موثر واقع نشوند میتوان به آن متوسل شد.
- قطع عصب دهلیزی: این روش نیز یکی از آخرین روشهای درمان بیماری منیر است که در موارد دارای سرگیجه شدید استفاده میشود. در این روش جراح عصب دهلیزی را قطع میکند. عصب دهلیزی مسئول انتقال اطلاعات مربوط به تعادل به مغز است. حدود 95 درصد از افرادی که این عمل را انجام میدهند از نتایج آن راضی هستند اما یک عمل پیچیده و دارای ریسک بالا محسوب میشود.
توانبخشی و فیزیوتراپی
اختلال در تعادل بین اپیزودهای سرگیجه در بیماری منیر رایج است. در این روش یک فیزیوتراپ به شما آموزش میدهد چگونه با انجام برخی تمرینات و فعالیتها به بدن خود کمک کنید توانایی پردازش تعادل را بازیابد.
استفاده از سمعک برای بیماری منیر
کاهش شنوایی یکی از علایم بیماری منیر است بنابراین استفاده از سمعک میتواند در بهبود این علامت کمک کند. همچنین در صورت داشتن وزوز گوش میتوانید از ماسکر یا پوشاننده صدای وزوز گوش یا از سمعکهای دارای این قابلیت استفاده کنید.
رژیم غذایی مناسب برای بیماری منیر
داشتن رژیم غذایی مناسب میتواند باعث کاهش مقدار مایعات در گوش داخلی شود و علایم بیماری را کاهش دهد. موادی که مبتلایان به سندروم منیر باید در رژیم غذایی خود کمتر استفاده کنند شامل این موارد است:
- نمک
- کافئین
- شکلات
- الکل
- مونوسدیم گلوتامات
همچنین نوشیدن 6 تا 8 لیوان آب در روز برای جلوگیری از تجمع مایعات در بافتهای بدن ضروری است.
یادداشت دکتر معصومه سعیدی جراح و متخصص گوش، حلق و بینی (ENT)، فلوشیپ جراحی گوش و قاعده جمجمه
مشاوره آنلاین، مستقیم با دکتر سعیدی
از طریق تلگرام سوال بپرسید و در صورت تمایل، مدارک خود را برای ارزیابی دقیقتر ارسال کنید.
مشاوره رایگان در تلگرام
سلام وقتتون بخیر من 39 سالم هست چند ماهی میشه که مشکل سرگیجه ی مایع گوش دارم فقط موقع سر روی بالش گذاشتن به طرف راست سرم گیج میره چند روز خوب میشم دوباره میاد سراغم از کجا باید بفهمم بیماری منیر دارم یا نه ممنون میشم پاسخ بدین
سلام، وقت شما هم بخیر. سرگیجهای که فقط هنگام خوابیدن روی یک سمت یا تغییر وضعیت سر ایجاد میشود و چند روز خوب میشود و دوباره برمیگردد، بیشتر به نفع سرگیجه وضعیتی خوشخیم (BPPV یا جابهجایی کریستالهای گوش داخلی) است تا بیماری منیر. در بیماری منیر معمولاً حملات سرگیجه شدید همراه با وزوز گوش، احساس پری گوش و کاهش شنوایی نوسانی وجود دارد. برای تشخیص دقیق لازم است حضورا معاینه شوید و در صورت نیاز تستهای تعادلی و شنوایی انجام شود. اگر فقط با چرخاندن سر به سمت راست یا گذاشتن سر روی بالش سرگیجه ایجاد میشود، احتمال BPPV بیشتر… ادامهمطلب
11سال منییر دارم.. اکتوسرک 16.سیناریزین وهیدروکلروتیازید مصرف میکنم..الآنم 7روز سرگیجه شدیددارم..11بارتزریق کورتون گوش داشتم..MRIگوش هم خدا رو شکر سالم بوده..
سلام. با توجه به توضیحات لازم است مجدداً وضعیت شما بررسی شود؛ زیرا ممکن است حمله بیماری فعال شده باشد یا علت دیگری در کنار منیر وجود داشته باشد. طولانی شدن سرگیجه به این مدت نیاز به ارزیابی مجدد، بررسی شنوایی و در صورت لزوم تغییر یا تنظیم درمان دارد. توصیه میشود مصرف داروها را خودسرانه قطع نکنید و در اولین فرصت برای معاینه حضوری مراجعه کنید.
سلام خانم دکتر من مدت یکساله پری وزوز وکم شنوایی گوش راست به همراه سرگیجه مزمن دارم اطراف گوش درگیر دست میزنم یاداخل گوشم تمیزکنم سرگیجه میگیرم تعادلم بهم میریزه یه مدت بهتر بود دوباره شروع شده کافیه انگشت داخل گوشم کنم یا کنار گوشم ماساژ بدم گوشم زنگ میزنم و همه جا میچرخه
یکساله همه دارویی مثل اکتوسرک سیناریزین و تقویت عصب فایده نداشته چیکار کنم به نظرشم
سلام. با توجه به اینکه شما یک سال است وزوز گوش یکطرفه، کمشنوایی و سرگیجه مزمن دارید و با داروهایی مثل بتاهیستین (اکتوسرک) و سیناریزین بهبود کافی نداشتید، بهتر است فقط درمان دارویی ادامه پیدا نکند و علت دقیق بررسی شود. اینکه با لمس یا وارد کردن انگشت داخل گوش دچار سرگیجه و بههمخوردن تعادل میشوید میتواند به حساسیت یا تحریک سیستم تعادلی گوش مربوط باشد و نیاز به معاینه دقیق دارد. پیشنهاد میکنم اگر انجام ندادهاید نوار گوش کامل، تستهای تعادل (وستیبولار) و در صورت نظر متخصص MRI گوش داخلی و عصب شنوایی بررسی شود تا مواردی مثل مشکلات… ادامهمطلب
باتشکر از پاسخ شما ام آرآی انجام دادم مشکل نداشتم،ببخشید اضطراب و افسردگی تاثیر داره رو علایم ،نوار گوش گرفتم یه پزشک میگه منییر یکی میگه نیست،وقتی زیاد رو بیماری فکرمیکنم بیشتر میشه علایم تمام زندگیم شده سرگیجه و فکرش،گاهی بهتر میشم گاهی دوباره پرقدرت بر میگرده،گوش راستم نمیشنوه وزوز میکنه و به لمس حساسه،گوش چپم که سمت چپ نمیتونم نگاه کنم یا برگردم خسته شدم روزی نیست که از خدا مرگ نخوام
توصیه میشود حضورا معاینه شوید تا همه عوامل و بررسیهای لازم انجام شود و پس از آن بتوانیم جواب دقسق و قطعیتری بدهیم. بدون معاینه تمام صحبتها دقیق نیست و صرفا از روی توضیحاتی است که ممکن است اشتباه باشد.
سلام خانم دکتر حبیبی هستم مدتی فشار در گوش راستم وکیپ شدن آن وعدم تعادل ووزوز گوش دارم هرچه دکتر هم رفتم فایده نداشته لطفا راهنمایی بفرمایید
سلام. احساس فشار و کیپی یکطرفه گوش همراه با وزوز و عدم تعادل میتواند علل مختلفی داشته باشد؛ از جمله اختلال شیپور استاش، بیماری منیر، مشکلات گوش داخلی، التهابهای مزمن گوش یا حتی برخی مشکلات عصبی و گردنی. از آنجا که میفرمایید با مراجعات متعدد هنوز بهبودی حاصل نشده، بهتر است اگر تاکنون انجام نشده نوار گوش، تستهای تعادل و در صورت صلاحدید پزشک MRI گوش و زاویه مخچه بررسی شود تا علت دقیق مشخص گردد. درمان این علائم کاملاً به علت زمینهای بستگی دارد و بدون تشخیص دقیق نمیتوان داروی مشخصی توصیه کرد. اگر کاهش شنوایی، تشدید وزوز یا… ادامهمطلب
سلام خسته نباشین من 30 سال سنمه خانم دکتر و چند ساله با این بیماری منیر درگیرم ولی تقریبا دو ساله متوجه شدم ک منیر دارم
بعد وز وز گوشم تقریبا دائمی شده ولی سرگیجه هام همیشگی نیس دو سال پیش یه دوره قرص مصرف کردم جواب داد و دیگه سرگیجه سراغم نیومد و وز وز گوشم کمتر شد خیلی
ولی الان دوباره سرگیجه هام برگشته چه دارویی باید مصرف کنم؟
دوره قبلی یادم نمیاد چه قرصی مصرف کردم
سلام، سلامت باشید. با توجه به اینکه بیماری منیر برای شما قبلاً تشخیص داده شده و اکنون پس از یک دوره بهبودی، سرگیجهها دوباره عود کردهاند، توصیه میشود به جای مصرف خودسرانه دارو، مجدداً توسط متخصص گوش و حلق و بینی معاینه شوید. در بیماری منیر، نوع دارو به شدت علائم، وضعیت شنوایی، دفعات حملات و شرایط عمومی بیمار بستگی دارد و دارویی که دو سال پیش برای شما مؤثر بوده، لزوماً اکنون بهترین انتخاب نیست. همچنین گاهی نیاز به انجام مجدد نوار شنوایی و ارزیابی وضعیت گوش داخلی وجود دارد. در کنار درمان دارویی، رعایت رژیم کمنمک، کاهش مصرف… ادامهمطلب
با عرض سلام خدمت شما
مدتی پیش منیر وگوش چپ را کاملا ناشنوا ودیدم خیلی ضعیفه شده است اول بیماری سرگیجه وتهوع داشتم وبعد هیچ وقت سرگیجه وتهوع نداشتم حالا صدای وش وش یک لحظه ولم نمیکنه،وقتی قطره می زارم تو گوشم اب قطره پایین نمیره.
سلام. با توجه به توضیحات شما، این وضعیت بیشتر با مرحله پیشرفته درگیری گوش داخلی (cochlear hydrops / پیشرفت منیر یا کمشنوایی حسیعصبی مزمن) سازگار است. متأسفانه در این مرحله وقتی شنوایی کاهش یافته و وزوز دائمی شده، هدف درمان معمولاً کنترل علائم و جلوگیری از بدتر شدن است نه برگرداندن کامل شنوایی. اینکه قطره داخل گوش پایین نمیرود معمولاً به علت مشکل در مسیر گوش خارجی یا فشار منفی گوش میانی است و ارتباط مستقیم با منیر ندارد، بنابراین نیاز به معاینه جهت بررسی جرم، التهاب یا اختلال شیپور استاش دارد. برای وزوز، درمانهای قطعی دارویی ساده معمولاً اثر… ادامهمطلب
سلام دکتر وقت به خیر امیدوارم حالتون خوب باشه،دکتر من ٢٤سالمه و ٢سال و خورده ای هست که تشخیص مینیر دادن برای من و روز به روز بدترمیشم و داروهایی که بهم دادن هیچ اثری نداشته،من ٢٤ساعت صدای وزوز و سوت لشیدن توی هر دوتاگوشم احساس میکنم و وقتی اب دهنمو قورت میدم انگار استخوان های کوچیک گوشم صدای تق تق میدن
کاهش شنوایی هم داشتم
و جدیدا احساس خستگی زیادی توی چشمام دارم
اول صبح و اخر شب درد گوشهام بیشترن
سرگیجه لحظه ای دارم اونم خیلی کم
نظر شما چیه ممنون میشم بهم بگید
سلام، وقت شما هم بخیر. علائمی که گفتید (وزوز دائمی، کاهش شنوایی، تق تق با بلع، دردهای نوسانی و سابقه تشخیص منییر) بیشتر با درگیری مزمن سیستم گوش داخلی و اختلال فشار گوش میانی/شیپور استاش همخوانی دارد. در بیماری منیر معمولاً سهگانه اصلی شامل وزوز، کاهش شنوایی و سرگیجههای دورهای است و متأسفانه در بعضی بیماران علائم بهتدریج مزمن و مقاوم به دارو میشود. با این حال، اینکه میگویید علائم جدیدی مثل خستگی چشم یا تغییر الگوی درد اضافه شده، یعنی بهتر است یک بار نوار شنوایی جدید + تست تعادل (در صورت نیاز VNG) + بررسی فشار گوش میانی… ادامهمطلب
سلام من سینوزیت عمل کردم سرگیجه دیگر ندارم به ندرت ولی وزز کوش و اختلال شنوای دارم لطفا راهنمایی بفرمایید
سلام. بعد از عمل سینوس و بهبود سرگیجه، باقی ماندن وزوز گوش همراه با اختلال شنوایی میتواند به چند علت باشد؛ شایعترین آنها درگیری همزمان گوش داخلی (حلزون)، اختلال عملکرد شیپور استاش یا باقیماندن تغییرات فشار و التهاب در سیستم شنوایی است. این حالت معمولاً ارتباط مستقیم با خود جراحی سینوس ندارد، اما ممکن است قبل از عمل هم زمینه آن وجود داشته و حالا واضحتر شده باشد. برای بررسی دقیقتر لازم است حتماً نوار شنوایی (ادیوگرام) و در صورت نیاز تمپانومتری انجام دهید تا مشخص شود مشکل از گوش میانی است یا عصب شنوایی. درمان وزوز گوش بسته به… ادامهمطلب
سلام دکتر جان امیدوارم حالتون خوب باشه من یک شب به صورت ناگهانی ویبره ای رو تو سرم حس کردم و احساس تفاوت شنوایی بین دو گوشم معلوم بود بعد از ۴ روز نوار گوش دادم ۲۵۰ تا ۱۰۰۰ هرتز بین ۵۵ تا ۴۰ دسیبل افت داشتم و پیش متخصص رفتم تشخیص منییر دادن ولی من سرگیجه (بجز یکبار صبح که به حالت سبکی سر بود) و احساس پری گوش نداشتم (و ندارم) بعد از ۱۵ قرص پردنیزولون ۵۰ خوردن شنواییم نرمال شد ولی یه وزوز خفیفی ته گوشم مونده. فقط الان که دارم قرص هایی رو که متخصصم برای… ادامهمطلب
سلام. تشخیص منیر برای شما با توجه به اینکه علائم کلاسیک مثل سرگیجههای شدید چرخشی و پری گوش را ندارید، تصمیم قطعی نیست؛ در واقع، بهبودی سریع شنوایی با کورتون (پردنیزولون) بیشتر به نفع «افت شنوایی حسی-عصبی ناگهانی» (SSNHL) است تا بیماری مزمن منیر. نوساناتی که بعد از درمان تجربه میکنید (شنیدن صدا در حلق یا افتهای جزئی مقطعی) میتواند ناشی از اختلال در عملکرد شیپور استاش یا تغییرات فشار در گوش میانی باشد که به دلیل حساسیت عصب گوش پس از آن حادثه اولیه، برای شما محسوستر است. پیشنهاد میکنم به جای تمرکز صرف بر منیر، حتماً تستهای تکمیلی… ادامهمطلب
با سلام و خسته نباشید مطالب بسیار اموزنده و جامع بود بسیار متشکرم
سلام، سلامت باشید. خوشحالیم که مطلب برای شما کاربردی بود.
سلام من ۴۱ سال سن دارم ۳ ماهه پیش از ۵ تا پله افتادم و سیتی اسکن انجام دادم هیچ مشکلی نبود و الان دو سه هفتست یهو سرم گیج میره دکتر رفتم یه قرصی بهم داد فکر میکنم بتاهیستین بود و تا یک ماه اوکی بودم ولی الان دوباره سر گیجم شروع شده البته گاهیی اوقات فقطم سرگیجه دارم نه نظر شما من این قرص و دوباره ادامه بدم یا نه چیکار کنم
سلام. با توجه به توضیحات احتمالاً سرگیجه شما به دلیل اختلال در سیستم تعادلی گوش داخلی (مانند سرگیجه موقعیتی حملهای خوشخیم یا BPPV) است که ممکن است در اثر ضربه (حتی ضربه خفیف ناشی از افتادن) تشدید یا فعال شده باشد. بهتر است مجدداً به پزشک مراجعه کنید و وضعیت فعلی سرگیجهها را به طور کامل شرح دهید. مصرف خودسرانه یا قطع و وصل کردن داروها بدون نظر پزشک توصیه نمیشود. پزشک با ارزیابی مجدد علائم شما و شاید انجام مانورهای تشخیصی خاص (مانند مانور دیکس-هالپایک برای تشخیص BPPV)، میتواند تشخیص دقیقتری بدهد و در صورت نیاز، درمان مناسب (که… ادامهمطلب
سلام خانم دکتر من الان هفت یا هشت ساله که در گوش راستم صدای ضربان دار میشنوم دستم را که روی گردنم میزارم صدا چند لحظه قطع میشه الان دوسالی هست که صدا بیشتر شده البته در این دو سال اضافه وزنم هم بیشتر شده قبلاً تقریباً ده کیلو بود الان شاید به کمی بالاتر از بیست کیلو رسیده باشه به نظرتون ممکنه برای اضافه وزن باشه؟ چند سال پیش دکتر رفتم بهم گفت صدا به خاطر کبد هست کبدت چرب شده خون رسانی پشت گوش مشکل پیدا کرده اما دارو هایش روی گوشم تاثیر نداشت چند ماه پیش آزمایش… ادامهمطلب
سلام. صدای ضرباندار گوش راست شما که با لمس گردن موقتاً قطع میشود و همزمان با افزایش وزن همراه است، نیازمند بررسی دقیقتر است. اضافه وزن، بهخصوص چاقی شکمی، میتواند با افزایش فشار خون و اختلال در جریان خون عروق، از جمله عروق ناحیه سر و گردن، مرتبط باشد. این تغییرات ممکن است بر وزوز گوش ضرباندار (Pulsatile Tinnitus) تأثیر بگذارند. همچنین، چاقی میتواند با بیماری کبد چرب و اختلالات متابولیک همراه باشد که در گذشته بهعنوان علت احتمالی وزوز شما مطرح شده بود. اینکه پس از بهبود وضعیت کبد، هنوز وزوز ادامه دارد، نشان میدهد که علت آن صرفاً… ادامهمطلب
سلام من دوسال قبل باسرگیجه شدید واستفراغ ازخواب بیدارشدم وبه بیمارستان مراجعه کردم که پزشکان گفتن مایع گوش جابه جاشده بعدازمراجعه به خیلی ازپزشکان مغز و اعصاب گوش وحلق بینی وداخلی و غیره تشخیص برمنییربودحدود دوسال بامصرف دارووپرهیزات غذایی کمی بهتربودم ولی نزدیک سه ماه حالم خیلی بده وعدم تعادل شدید وحالت تهوع دارم ام.آر.آی گوش و سر انجام دادم گفتن سرت سالمه ولی یکی اعصاب های مربوط به گوش ومغز التهاب وبرجستگی داره واین دوسال وزوزگوش دائم دارم دارو وانتی بیوتیک هم مصرف کردم ولی اثر نداشته همچنان سرگيجه وعدم تعادل بقراره.ممنون میشم توضیح بدید
سلام. اینکه MRI مغز و گوش سالم گزارش شده، خبر خوبی است زیرا احتمال وجود ضایعات ساختاری مانند تومورهای عصب شنوایی (نوروم آکوستیک) را رد میکند؛ اما وجود «التهاب و برجستگی در اعصاب مربوط به گوش و مغز» که در گزارش خود اشاره کردید، ممکن است نشاندهنده «نوریت وستیبولار» (التهاب عصب تعادلی) مزمن یا نوعی واکنش التهابی در مسیر عصبی باشد که به درمانهای روتین پاسخ نداده است. بیماری منیر با حملات سرگیجه چرخشی، وزوز گوش و افت شنوایی همراه است، اما اگر سرگیجه و عدم تعادل شما به صورت مداوم (و نه فقط در حملات دورهای) وجود دارد، باید… ادامهمطلب
سلام خسته نباشیدبرای.من گفته شماپزشک گوش وحلق وبینی برام تشخیص میگرن وستیبولاردادن وداروی پراپرونول۱۰هر۱۲ساعت ونورتریپتیلین ۱۰شبی یک عددوکوکیوتن قرمز بعدازنهارومگنیفورت بعدازشام تجویزکردنددوروزبعدازدریافت داروخوب بودم کمی سرگیجه وعدم تعادل داشتم ولی دیروزتابه الان بدترشدم حتی حالت درازکش هم تاسر یاچشم رومیچرخونم سرگیجه شدید دارم انگارخانه داره میوفته روسرم. خواستم بگم طبیعی هست یاعوارض دارو هست دسترسی به پزشک خودم رو ندارم ممنون میشم،پاسخگو باشید ممنون از لطف شما.
سلام، سلامت باشید. از آنجایی که علائم شما تشدید شده و سرگیجه شدید حتی در حالت درازکش دارید. این وضعیت میتواند ناشی از عوارض اولیه داروها، عدم پاسخ مناسب به درمان، یا نیاز به بررسی مجدد تشخیص باشد. با توجه به عدم دسترسی به پزشکتان توصیه میشود تا حد امکان استراحت کنید، از حرکات ناگهانی سر و گردن پرهیز نمایید و سعی کنید در محیطی آرام و کمنور دراز بکشید. از مصرف خودسرانه داروهای دیگر یا تغییر دوز داروهای فعلی جداً خودداری کنید. در صورت شدت گرفتن علائم، تب، استفراغ شدید یا هرگونه علامت نگرانکننده دیگر، حتماً به نزدیکترین مرکز… ادامهمطلب
سلام،ممنون ازپاسخگویی شما.
سلام خانم دکتر بنده خانمی ۴۵ساله هستم پارسال عمل سزارین داشتم ۵روز بعد عمل بعلت آمپول بیحسی که داخل نخاع زده شده بود گردن درد شدیدی گرفتم بعد متوجه سوت یا زنگ زدن گوشم شدم بعد یک ماه بعد با چرخش سر از خواب بیدار شدم بطوری که وسایل منزل زیر یک دقیقه میچرخیدن شب بعدش رگ دست وپام متورم شدن واحساس سنگینی میکردم بعد یک هفته گوشم شستشو دادم ولی همچنان احساس گیجی ومنگی وسوت گوش دارم میتونه منیر باشه ام آر از سر دادم مشکلی نبود شنوا سنجی هم دادم ۵درصد عصب گوشم ضغیف شده بود ممنون میشم… ادامهمطلب
سلام. علائم شما شامل وزوز گوش، سرگیجههای وضعیتی و منگی مزمن است که پس از جراحی سزارین آغاز شدهاند. با توجه به نرمال بودن امآرآی، این وضعیت احتمالا ترکیبی از اختلالات سیستم تعادلی (مانند BPPV یا درگیری گوش داخلی) است و لزوماً بیماری منیر نیست. بیماری منیر با حملات سرگیجه دورانی، وزوز گوش و کاهش شنوایی نوسانی همراه است. با این حال، سرگیجههای ناشی از تغییر وضعیت سر که شما تجربه کردید (چرخش وسایل منزل)، بیشتر به نفع بیماری به نام BPPV یا «سرگیجه وضعیتی خوشخیم» است که اغلب پس از عملهای جراحی یا استراحت طولانی رخ میدهد. گاهی اوقات… ادامهمطلب
سلام من ۲۰ سالمه و ۳ بار تا الان دچار سرگیجه شدم در یک سال بار اول متخصص مغز و اعصاب رفتم گفتن میگرن هست بار دوم تا ۳ ساعت نتونستم سرمو تکون بدم بعدش حس گیجی و منگی داشتم و دکتر گفت به علت چربی خون بالا و ویتامین d پایین هسن و بار سوم بوی سم خورد بهم سرگیجه گرفتم و بعد سرماخوردم که الان یکم گوشم کیپ شده و مقداری وز وز میکنه اما سرگیجم بر طرف شده .تو همه این سرگیجه ها چیزی دور سرم نمیچرخید به جز بار دوم در حد ۳ ساعت و گوشمم… ادامهمطلب
سلام. با توضیحاتی که دادید، منیر کمتر محتمل به نظر میرسد چون منیر معمولاً با حملات واقعی چرخشی سرگیجه همراه است و اغلب علائم گوش مثل وزوز، احساس پری گوش و کاهش شنوایی را همزمان یا نزدیک به حملات دارد؛ در حالیکه در شما بیشتر گیجی/منگی طولکشیده دیده میشود و فقط در یکی از دفعات، آن هم محدود، سرگیجه چرخشی داشتهاید. از طرفی میگرن وستیبولار، مشکلات مربوط به گوش داخلی پس از سرماخوردگی، یا حتی حساسیت به بو/سم میتوانند چنین الگوهایی بدهند. با این حال چون وزوز و کیپی گوش هم پیدا کردهاید، بهتر است برای بررسی دقیقتر توسط متخصص… ادامهمطلب
وز وز گوشم حالتی هستش که انگار صدای شعله گاز میده و رو صداهای ریز خیلی حساس شدم و تو محیط ساکت و آروم فقط حسش میکنم .با توجه به اینکه سرماخوردم و هنوز روز سوم سرماخوردگیم هست و سرفه و عطسه و مقداری خیلی خفیف گوش درد دارم میتونم صبر کنم تا یک هفته سرماخوردگیم خوب بشه بعد اگه مشکل شنوایی داشتم به پزشک مراجعه کنم؟
یه سوال دیگه هم داشتم .ممکنه شنوایی کاهش پیدا کنه ولی خود فرد متوجه این قضیه نشه؟
با توجه به اینکه در حال حاضر در روزهای ابتدایی سرماخوردگی هستید و علائمی مثل عطسه، سرفه، خارش گلو و کمی گوشدرد دارید، وزوز خفیف گوش و احساس کیپی یا حساسیت به صداهای ریز میتواند بهدلیل التهاب موقت ناحیه بینی و اختلال در عملکرد شیپور استاش ایجاد شود و در بسیاری از موارد با برطرف شدن سرماخوردگی طی چند روز تا حدود یک تا دو هفته بهتدریج بهتر میشود، بنابراین اگر کاهش شنوایی واضح یا تشدید علائم ندارید معمولاً میتوان چند روز صبر کرد تا علائم سرماخوردگی فروکش کند و سپس در صورت باقی ماندن وزوز یا احساس کاهش شنوایی… ادامهمطلب
سلام من پیش متخصص گوش و حلق و بینی رفتم گوشام رو چک کردن گفتن مشکلی نیست و قرص پروپرانول دادن ولی با این حال من هنوز صداهای عجیبی در روز هفتم سرماخوردگیم میشنوم از گوشام و یه حالت غیر طبیعی دارن انگار همش صدای گاز تو گوشامه و احساس میکنم بیشتر از یک گوشه دکتر گفت بی توجهی کن ولی واقعا میخواستم بدونم منی ک هیچوقت مشکل گوش نداشتم و تو خانواده هم کسی مشکل گوش نداره و گوش های تیزی هم داشتم یعنی مربوط به همون سرماخوردگی میشه؟آخه خیلی مخاط هم نداشتم و سرماخوردگی شدیدی نبود بیشتر سرفه… ادامهمطلب
سلام. با توجه به معاینه گوش که مشکلی نداشته و شروع علائم همزمان با سرماخوردگی، این صداهای عجیب به احتمال زیاد موقتی و مربوط به التهاب خفیف یا اختلال شیپور استاش است که با سرماخوردگی ایجاد شده. این وضعیت معمولاً با بهبودی سرماخوردگی برطرف میشود. اینکه گاهی کاهش شنوایی خفیف داریم و متوجه نمیشویم، طبیعی است. همچنین، بیتوجهی به وزوز (که پزشک توصیه کرده) به این دلیل است که تمرکز زیاد روی آن، باعث آزار بیشتر میشود. اگر بعد از ۲ هفته از بهبود سرماخوردگی، علائم باقی ماند، برای اطمینان بیشتر تست شنوایی بدهید. در حال حاضر، صبوری و استراحت… ادامهمطلب
سلام و عرض ادب ،بنده خانمی 50 ساله هستم یک سال پیش صبح وقت بیدار شدن از خواب یک دفعه دیدم دنیا دور سرم میچرخه اسهال و استفراغ شدید گرفتم رفتم دکتر ،آمپول بتامتازون وقرص بهم دادن خوب شدم در عرض این یکسال ،فقط یک بار دیگه اینطور شدم ،تست شنواییم هیچ مشکلی نداشت ،اما الان سرم سنگینه ،فشار خیلی زیادی به چشمام میاد ،طوری که چشمام باز نمیشه وانگار میخوام بیهوش بشم ،گردنم به شدت سفت میشه نفسم در نمیاد ،چند تا دندونم خرابه ،به نظرتون این علائم چیه ،آیا میتونه مال دندون خراب باشه یا نه لطفاً جوابم… ادامهمطلب
سلام. علائمی که توصیف کردید، شامل سرگیجه شدید ناگهانی همراه با اسهال و استفراغ (که یک سال پیش رخ داده و با بتامتازون و قرص بهبود یافته)، و همچنین علائم فعلی مانند سنگینی سر، فشار زیاد به چشمها تا حدی که پلکها به سختی باز میشوند و احساس بیهوشی، سفتی شدید گردن و تنگی نفس، میتواند ناشی از دلایل مختلفی باشد و نیاز به بررسی دقیق پزشکی دارد. سرگیجه شدید ناگهانی، به خصوص اگر همراه با علائم عصبی مانند تنگی نفس یا سفتی گردن باشد، میتواند نشاندهنده مشکلات جدیتری باشد که صرفاً مربوط به گوش داخلی (مانند سرگیجه موقعیتی حملهای… ادامهمطلب
سلام من سی و نه سالم هست و هفت سال بیماری منیر رو تشخیص دادن در دوسال اخیر شدید شده مجبور شدم سال گذشته مانور گوش رو انجام بدم خوب بود تا امسال دوباره دچار سرگیجه و عدم تعادل شدم دکتر دوز داروم رو دو برابر کردن سینا ریزین هفتاد وپنج و بتاهیستین شانزده برام روزی یکی تجویز کردن تا یک هفته بخورم خوب نشدم برم دوباره برای مانور گوش الان سه روزه دارو مصرف میکنم بهتر شدم ولی شبا عدم تعادلم چند ساعت برمیگرده بعد بهتر میشه ولی حالت کمی سرگیجه رو دارم در طول روز چیکار باید انجام… ادامهمطلب
سلام. با توجه به سابقه منیر و بهبود نسبی با داروهای تجویزی، مدیریت این بیماری نیازمند ترکیبی از پیگیری پزشکی و اصلاح سبک زندگی است؛ حتماً طبق دستور پزشک مصرف داروها (سیناریزین و بتاهیستین) را ادامه دهید و در صورت عدم بهبود کامل یا عود مجدد سرگیجههای شدید، برای انجام مجدد مانورهای مخصوص (مانند مانور اپلی یا باربک) به پزشک مراجعه کنید، اما در کنار درمان دارویی، رعایت رژیم کمنمک، پرهیز از کافئین و الکل، مدیریت استرس و خواب کافی نقش بسیار مهمی در کاهش دفعات حملات سرگیجه دارند؛ همچنین سعی کنید در طول روز از حرکات ناگهانی سر خودداری… ادامهمطلب
سلام وقتتون بخیر من ۱۸ سالم هست یه ۱ سالی هست که هر چند روز یکبار گوش سمت چشم وزوز میکرد و میگرفت یجور سر کردم
اما الان ۱ ماهی هست که گوشم بعد از مدتی وزوز یهو شدید میشود و شروع به سر گیجه میکنم بعد از مدتی هم استفراغ
پیش متخصص گوش و هم مغزو اعصاب رفتم
گفتن هیچ مشکلی نداری از چند نفر پرسیدم گفتن درمان نداره چیکار کنم؟؟
سلام، وقت شما هم بخیر. با توجه به سن شماو توضیحات احتمال دارد که با یک نوع سرگیجه دورهای مانند میگرن دهلیزی یا بیماری منیر روبرو باشیم. در میگرن دهلیزی، سرگیجه میتواند بدون سردرد و همراه با علائم دیگری مانند وزوز گوش و حالت تهوع رخ دهد. بیماری منیر نیز با حملات سرگیجه، وزوز گوش، احساس پری در گوش و کمشنوایی (که ممکن است در ابتدا خفیف باشد) مشخص میشود. با وجود اینکه متخصصان تاکنون مشکل واضحی پیدا نکردهاند، توصیه میشود پیگیری درمانی را با تمرکز بر این احتمالات ادامه دهید. ممکن است لازم باشد تستهای تخصصیتری برای ارزیابی تعادل… ادامهمطلب
سلام وقت بخیر، من ۱۶ سالمه و چند روزه علائم این بیماری رو به جز تهوع و سرگیجه داشتم، به پزشک مراجعه کردم و بعد گرفتن نوار گوش گفتن بیماری منیر هست و سیناریزین ۲۵، تریامترن تجویز کردن. گفتن پروسه درمانش حدودا دو ساله هست. خواستم نظر شما رو بدونم. خوب میشه این بیماری؟
سلام، وقت شما هم بخیر. بیماری منیر معمولاً یک بیماری مزمن ولی قابلکنترل است و در خیلی از افراد با درمان و رعایت رژیم کمنمک، پرهیز از کافئین و استرس، و مصرف داروهایی مثل سیناریزین و داروی ادرارآور مثل تریامترن، شدت و دفعات حملات کم میشود؛ اما اینکه «کاملاً خوب میشود یا نه» به این بستگی دارد که بیماری در شما چقدر فعال باشد، شنوایی و تعادلتان چطور درگیر شده باشد، و بدنتان به درمان چگونه پاسخ بدهد، بنابراین ممکن است دورههای طولانی بدون علامت داشته باشید ولی گاهی هم عود کند. چون شما ۱۶ ساله هستید، تشخیص منیر حتماً… ادامهمطلب
سلام وقتتون بخیر خانم دکتر همسر بنده ۵۰ سالشونه و حدود ۸ سال پیش دچار سرگیجه و تهوع شدید شدند که پس از بررسی و معاینات متخصصین فرمودند که بیماری منیر هستش حتی یکی از متخصصین مغز و اعصاب هم MRI مغز انجام دادن و احتمال وجود تومور هم رد شد و قرص بتا سرک تجویز کردند تا سال گذشته حمله های منیر خیلی به ندرت اتفاق می افتاد اما سال گذشته یک حمله شبیه منیر داشتند که پس از مراجعه به متخصص و انجام تست شنوایی فرمودند سکته گوش بوده و متاسفانه ۴۰ درصد شنوایی گوش چپ کاسته شد.… ادامهمطلب
سلام، وقت شما هم بخیر. با توجه به اینکه همسرتان سالها بیماری منیر داشتهاند و بعد از یک دوره طولانی آرامش، از سال گذشته دوباره حملات شدید و نزدیکبههم پیدا کردهاند، احتمالاً بیماری وارد فاز فعالتری شده یا یک عامل جدید باعث شعلهور شدن آن شده است؛ این حالت میتواند بعد از کاهش شنوایی ناگهانی (سکته گوش) هم بیشتر دیده شود، چون گوش آسیبدیده حساستر میشود و تعادل آن راحتتر بههم میخورد. از طرف دیگر، استرس، کمخوابی، مصرف نمک، کافئین، بعضی داروها، یا حتی تغییرات عروقی و ویروسی میتوانند حملات را بیشتر کنند. با این حال چون شدت حملات زیاد… ادامهمطلب
سلام وقتتون بخیر بنده از حدود دو سال پیش دچار کم شنوایی نوسانی شدم مراجعه کردم دکتر گفتن منیر داری بعد از مصرف دارو خوب نشدم بعد خود به خود گوشم نرمال شد زمستون همون سال دوباره دچارش شدم رفتم دکتر آزمایش ecog انجام دادن مشکلی از بابت فشار اندولف نداشتم یه سری بهم کورتون دادن که اثر چندانی نداشت باز بعد از یک ماه دوباره نرمال شدم الان هر سال زمستون و بهار این شکلی میشم میخواستم نظر شما رو هم بپرسم سرگیجه هم ندارم کلا
سلام، وقت شما هم بخیر. الگویی که توضیح میدهید لزومی ندارد منطبق با بیماری منیر باشد، مخصوصاً وقتی سرگیجه ندارید (که یکی از معیارهای اصلی منیر است) و تست ECOG طبیعی بوده است. با این علائم منیر کلاسیک بسیار بعید است این ویژگیها بیشتر به نفع اختلالات فشاری-التهابی گوش میانی / شیپور استاش یا رینیت (آلرژیک یا وازوموتور) است تا منییر. در فصلهای سرد و بهار، التهاب بینی و سینوسها، آلرژیهای فصلی و اختلال تهویه گوش میتوانند بهطور گذرا روی شنوایی تأثیر بگذارند (مانند احساس گرفتگی، صداهای خفه، نوسان شنوایی)، و با رفع التهاب دوباره طبیعی میشود. کورتون هم اگر… ادامهمطلب
با سلام و عرض ادب و خدا قوت به سرکار خانم دکتر سعیدی بزرگوار بنده ۵۴ سالمه و از حدود ۳۰ سالگی دچار وزوز گوش راست شدم و این چند بار برای این موضوع به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کردم و گفتند بیماری منیر داری و هیچ درمانی هم ندارد و فقط باید تحمل کنید و صرفا” یه قرص بهم دادند که هیچ تاثیری نداشت و بعدا” دیگه مصرف نکردم و در حال حاضر شنوایی گوش راست به شدت کم شده و متاسفانه از چند سال پیش گوش چپم هم دچار وزوز شده و شنوایی گوش… ادامهمطلب
سلام، ممنون. با توجه به اینکه از حدود ۳۰ سالگی دچار وزوز گوش راست شدهاید و اکنون شنوایی هر دو گوشتان بهتدریج کم شده، لازم است دوباره توسط متخصص گوش و حلق و بینی، ترجیحاً همراه با ادیولوژیست، بهطور کامل ارزیابی شوید تا با انجام شنواییسنجی دقیق، علت و شدت کمشنوایی مشخص شود و فقط به تشخیص قبلی اکتفا نگردد؛ در بیماری منیر درمان قطعی وجود ندارد، اما با بررسی جدید میتوان برای کنترل علائم از روشهایی مثل کاهش نمک، تنظیم سبک زندگی، داروهای مناسب، و در صورت نیاز سمعک یا سایر وسایل کمکشنوایی استفاده کرد تا هم وزوز و… ادامهمطلب
سلام وقتتون بخیر باشه من ازحدود بهمن ماه هنگام راه رفتن دچار یه حس پری در گوش چپم هستم رفتم دکتر عمومی گفتن گوش چپت عفونت کرده دارو مصرف کردم عفونت خوب شد بعد مشکلم بهتر شد ولی باز علائمم ادامه داشت وقتی استرس و اضطراب میگرفتم کاملا اون حس در من بوجود میومد رفتم متخصص گوش و حلق و بینی گفتن که یه جرمی توی گوشته احتمالا همون باعث این حالات شده بهم قطره آب اکسیژنه ۲ درصد بهم دادن ولی ایشون پیشون شنوایی سنج هم فرستادن و شنوایی سنج گفتن کم کاهش شنوایی در گوش چپت داری احتمالا… ادامهمطلب
سلام، وقت شما هم بخیر. با توجه به شرح حال شما، به نظر میرسد مشکل اصلی شما ترکیبی از باقیماندههای جرم گوش و اختلال در تعادل مایع گوش داخلی (احتمالاً سندرم منیر یا اختلال تعادلی مرتبط با استرس) باشد. اینکه قطره آب اکسیژنه باعث بهبودی قابل توجه شده، نشان میدهد که جرم گوش نقش مهمی در ایجاد حس پری و فشار داشته است، اما تداوم علائم خفیف و ارتباط مستقیم آن با استرس و اضطراب، تأییدکننده نظر متخصص مبنی بر درگیری سیستم تعادلی گوش داخلی است. در این شرایط، کاهش شنوایی خفیف و احساس پری که با استرس تشدید میشود،… ادامهمطلب
عرض سلام و احترام خانم دکتر 58ساله هستم و دچار منییر ولی بدون تهوع سرگیجه شدید داشتم از دی ماه سال پیش شروع شد متاسفانه در5بهمن با اشتباه پزشکی دچار سکته گوش شدم وشنوایی گوش چپ رو از دست دادن با تزریق12عدد دگزامتازون خداروشکر شنواییم برگشت ولی سرگیجه ادامه داره البته بیشتر عدم تعادله موقع راه رفتن که پزشک گوش و حلق و بینی فرمودند عوارض منییر هست قبلا حدود دوسال پیش دچار سرگیجه و تهوع شده بودم و به بیمارستان منتقل شدم که بعد از کلی آزمایش و سی تی اسکن گفتن مشکل گوش میانی دارم الان قرص سینازین25… ادامهمطلب
سلام. با توجه به اینکه سرگیجه شما از دیماه شروع شده، شنوایی گوش چپ هم در ابتدا کاهش یافته و سپس با تزریق دگزامتازون برگشته، و حالا با وجود بتاهیستین و سیناریزین هم هنوز کاملاً قطع نشده، لازم است علت سرگیجه فقط به یک دارو یا فشار خون محدود نشود و یک ارزیابی مجدد و دقیقتر انجام شود: یعنی دوباره نزد متخصص گوشوحلقوبینی بروید تا با تستهای تعادل/شنوایی (مثل شنواییسنجی سریالی و در صورت نیاز تستهای تعادلی) و بررسی دقیق احتمال منییر یا درگیریهای دیگر گوش داخلی (و همچنین اثر بیماریهای زمینهای) علت را دقیقتر مشخص کند؛ چون همزمان یوویت… ادامهمطلب
درود خانم دکتر من ۴۵ سالم است. ۲۱ م بهمن با علایم شدید سرگیجه به بیمارستان مراجعه کردم و درمان سرمایی دریافت کردم به همراه قرص بتاهیستین تا مدتی خوب بودم. دوباره مجددا اواسط اسفندماه با علایم سرگیجه و تاری دید (چشم راست بیشتر) به نورولوژیست مراجعه کردم و MRI سر و گردن با تزریق را دستور و بررسی کردند که نتایج نرمال بود.مدتی بعد درد. در ناحیه داخلی گوش راست شروع شد.به متخصص گوش حلق و بینی مراجعه کردم که ایشان ضمن معاینه گوشه گفتند که داخل گوشم تمیز است و کریستالهای گوش جابهجا شدهاند. دستور دارویی بتاهیستین بهمراه… ادامهمطلب
سلام. علائم شما که شامل سرگیجه، تاری دید، درد گوش، گرفتگی و وزوز (صدای تیز و ضرباندار) است، با توجه به شرح حال و معاینات انجام شده، به احتمال زیاد به بیماری گوش داخلی (مانند منییر یا افت ناگهانی شنوایی) مرتبط است. جابجایی کریستالهای گوش (سرگیجه موقعیتى حملهای خوشخیم یا BPPV) میتواند باعث سرگیجه شدید هنگام تغییر وضعیت سر شود، اما تداوم علائمی چون گرفتگی، وزوز ضرباندار و تاری دید (به ویژه اگر با سرگیجه همراه باشد) نیاز به بررسی دقیقتر دارد. با وجود نرمال بودن MRI سر و گردن، برای افت ناگهانی شنوایی و منییر، تستهای تخصصی شنواییسنجی (ادیومتری،… ادامهمطلب
سلام و احترام منییر دارم و فشار هر دو گوشم درتست اکوجی بالا بود، تا الان اینطوری بود که متوجه میشدم سرگیجه دارم و می نشستم یا دراز می کشیدم، اما یکماهی میشه که از قبل متوجه نمیشم سرگیجه دارم و یکباره در حد دو سه ثانیه خیلی ناگهانی احساس میکنم زمین در هم می پیچه و مهلت نمیده بشینم، و منو پرت میکنه، دوهفته پیش همینطور که نشسته بودم سرم محکم به شیر اب خورد و ۴ تا بخیه خورد، به شدت میترسم راه برم یا بایستم، هر لحظه امکان داره بیفتم و به هیچ وجه نمیخوام توی گوشم… ادامهمطلب
سلام. باید حتما معاینه شوید تا بتوانیم نظر قطعی به شما بگوییم اما ممکن است بتوانید با استفاده از سایتهای موجود پزشکانی را جهت مشاوره آنلاین پیدا کنید که بتوانند تا حدی کمک کننده باشد ولی نتیجه نهایی و درمان اصولی باید پس از معاینه انجام شود. با این حال با توجه به ترس شما از راه رفتن و ایستادن به دلیل احتمال افتادن، و عدم دسترسی به پزشک، چند پیشنهاد برای مدیریت وضعیت شما وجود دارد. 1- تکنیکهای مدیریت سرگیجه: زمانی که احساس میکنید حمله در حال شروع است (حتی اگر خفیف باشد)، سعی کنید به آرامی روی یک… ادامهمطلب
سلام خانم دکتر مادر من بیماری منیر داره
دکتر قرص اکتوسرک 16 هر دوازده ساعت نوشته و قرص mental energie بعد از نهار
خواستم بگم داروی بهتری شما پیشنهاد میدید یا امکان داره هر هشت ساعت اکتوسرک مصرف کنه.
سلام. در مورد تغییر زمان مصرف اکتوسرک به هر هشت ساعت، باید بگویم که این اقدام نیازمند بررسی دقیقتر است. در حالی که در برخی موارد، افزایش دفعات مصرف دارو میتواند به کنترل بهتر علائم کمک کند، اما این موضوع باید با در نظر گرفتن پاسخ بیمار به دارو، عوارض جانبی احتمالی و شدت علائم سرگیجه ارزیابی شود. به طور کلی، تغییر دوز یا زمان مصرف داروها بدون مشورت با پزشک معالج توصیه نمیشود. در مورد داروهای جایگزین، گزینههای متعددی وجود دارد که میتوانند در مدیریت بیماری منیر مورد استفاده قرار گیرند. این داروها شامل داروهای ضد تهوع (مانند متوکلوپرامید)،… ادامهمطلب
سلام خانم دکتر بنده مبتلا به فشار گوش(منیر) هستم با علائم وزوز گوش در سمت راست و گهگاه سمت چپ و احساس پری درگوش. اواخرماه هشت بارداریم. مسئله ای که هست با توجه به این مشکلات بایستی زایمان طبیعی باشه یا سزارین؟ و پروسه زایمان طبیعی در خصوص این بیماری برای من مشکل ساز هست یا خیر؟ با عرض معذرت هنگام فشار وارد کردن در زایمان برای گوشم مشکلی پیش نمیاد و عوارض نداره؟ اگر خانم دکتر مشکل هست برای طبیعی حضورا مطب خدمت برسم تا دستور شما روبه پزشک ارائه بدم.
سلام. شما علائم بیماری منیر مانند افت شنوایی در فرکانسهای پایین را دارید. باید عوارض مربوط به بیماری مانند سرگیجه و فشار گوش را کنترل کنید. زایمان چه از نوع طبیعی و چه از نوع سزارین تأثیری روی گوش شما ندارد. نگران نباشید.
سلام خانم دکتر من تهرانچی۷۳ ساله. مدت تقریبا ۸ماهیست که سرگیجه دارم و گاهی قطع و دوباره شروع میشه. در این مدت دوبار دکتر متخصص گوش و حلق و بینی رفتم تست شنوایی و اسکن مغز انجام دادم مشکلی نبوده در این موارد ولی جدیدا حمله های سرگیجه زود بزود شده وخیلی اذیتم میکنه. در ضمن بیماری منو منیر تشخیص دادن. قرص اکتو سرک میخورم روزی ۳ عدد ۸میلی یعنی روزی ۲۴ میل مصرف میکنم ولی باز سرگیجه چند روز یکبار شروع میشه. باید چکار کنم؟ رژیم غذایی کم نمک و بدون کافیین را هم رعایت میکنم. لطفا اگر راه… ادامهمطلب
سلام. در این شرایط همین قرص را ادامه دهید. اگر قرص اثر خاصی ندارد میتوانید به جای آن روز دو عدد قرص سیناریزین ۲۵ مصرف کنید. رژیم را همچنان رعایت کنید. بعد از بهتر شدن شرایط تشریف بیاورید تا بررسی شوید و در صورت نیاز تست سرگیجه انجام دهیم.
حیوانات خانگی بیماری منییر رو تشدید می کند؟
سلام. بله، متاسفانه در برخی افراد، داشتن حیوانات خانگی میتواند علائم بیماری منیر را تشدید کند. این موضوع به دلیل چند عامل است. برخی افراد به موهای حیوانات، بزاق یا سایر آلرژنهای موجود در حیوانات خانگی حساسیت دارند. این آلرژیها میتوانند التهاب در بدن ایجاد کنند و به نوبه خود، علائم منیر مانند سرگیجه، وزوز گوش و کاهش شنوایی را بدتر کنند. حیوانات خانگی میتوانند گرد و غبار و ذرات آلرژن را در محیط پخش کنند که این امر میتواند باعث تحریک مجاری تنفسی و تشدید علائم منیر شود. همچنین مراقبت از حیوانات خانگی میتواند استرسزا باشد، به خصوص اگر… ادامهمطلب
سلام داکترصاحب ازمعلومات دقیق تان درباره بیماری منییراظهارتشکر مینمایم بنده دچار مرض منییرهستم چون تمام علایم که ذکر نمودید درمن هست سرگیچی سرچرخی وزوز گوش کاهش شنوای دچار همه شان هستم چندین ماه شده که دوا میخورم تازه به داکتر گوش مراجعه کردم دوابرایم دادگفت اگرنشد دفعه بایددرخود پرده گوشت امپول تزریق شودهفته یک مرتبه
از شما محترم سوال داشتم که ایا تزریق امپول گزینه دروست هست یانه سوال دیگر این که مثلا ازچه غذاها استفاده کنم مثل گوشت سبزیجات وترشیجات وغیره وازچه چیز پرهیز کنم وسلام منتظرجواب تان هستم داکتر جان جون من مقیم افغانستان هستم بااحترام
سلام. اگر سرگیجه به درمان دارویی جواب ندهد میتوان از تزریق دگزامتازون داخل پرده گوش استفاده کرد. همچنین توجه داشته باشید تغذیه در کنترل بیماری منیر خیلی موثر است. از نمک، غذاهای پر ادویه و محرک کمتر استفاده کنید.
سلام خانم دکتر بنده چند ماه هست بیماری منیر دارم .سرگیه شدید و التهاب و وزوز گوش و شنواییم خیلی زیاد کم شده و از طرفی غلظت خون بسیار بالایی دارم. میخواستم بدونم اهدای خون یا فصد خون برای بنده مفید است ؟ زیرا اگر قرص بتاهیستین بخورم هیچ مشکلی ندارم ولی نخورم همه علایم را دارم.
سلام. باید با متخصص داخلی مشورت کنید. اهدای خون کمی از علائم مربوط به غلظت خون را کم میکند. اگر با بتاهیستین بهتر میشوید میتوانید یک دوره کامل از آن استفاده کنید.
سلام خانوم دکتر. مادرم دکتر بهشون گفته بیماری منییر داره و باید جراحی کنه و حلزون گوششو تخلیه کنن. تشخیص شما چیه؟ ضمنا تزریق آمپول هارو هم انجام داده هم دگزا و هم جنتامایسین ولی خوب نشده و داروهایی مثل سیناریزین وکلوردیازپوکساید خورده با تجویز دکتر ولی جواب نداده.
سلام. به افرادی که شنوایی در آنها مشکلی نداشته باشد، عمل تخریب حلزون یا قطع عصب رستیگولار را توصیه نمیکنم. باید حتما معاینه شوید تا پس از معاینه دقیق بگویم چه عملی مناسب گوش ایشان است.
سلام مادرم یک دفعه سرگیجه گرفتش بدون هیچ سابقه بیماری و نمی تونست تعادلش رو حفظ کنه و سرش ناخواسته می چرخید. دکتر رفت بش گفت دیگه خوب نمی شی و هر چندوقت یک بار اینطوری می شی و الانم هر چند وقت یه بار سرش میچرخه و تعادلشو از دست می ده، یعنی هیچ درمانی نداره؟ الان هر دو یاسه ماهی یه بار حالش اونجوری میشه و تعادلشو از دست می ده. چندساعتی هم تویه اون حالت هست تا دوباره خوب بشه. دکترا گفتن از گوش میانیه. همه ازمایش هاش نرمال بود
سلام. سرگیجه اگر ناشی از مشکل گوش باشد، احتمالا بیماری منیر باشد که به صورت حملات سرگیجه ایجاد میشود. اگر دفعات حملات سرگیجه زیاد باشد، باید دارو استفاده کنند. باید حتما مراجعه کنند تا پس از معاینه بگوییم مشکل دقیقا چیست و چه درمانی مورد نیاز است.
سلام خانم دکترگرامی. همکار۵۴ساله با سابقه ۳۵ سال منییردوطرفه وافت شنوایی مزاحم درارتباط شغلی با بیمارانم که اخیرن تشدید شده، سمعک اتیکنs1 گرفتم که متاسفانه هنگام تشدید تینیتوس کارآنیست. چه راهکاری روپیشنهاد میفرمایید؟ درمورد داروی fx322 و کارآزمایی بالینی آن واینکه درچه مرحله ای هست اطلاع دارید؟ ممنون ازبذل وقت وتوجهتان.
سلام. در ارتباط با داروی ذکر شده اطلاعاتی در دسترس من نیست. در ارتباط با سمعک نیز به احتمال زیاد تنظیمات دستگاه درست نیست. باید با همکار اودیولوژیست مشورت کنید و به اطلاعشان برسانید که در زمان تینیتوس اذیت میشوید تا مجدد نسبت به تنظیم دستگاه مطابق با شرایط شما اقدام کنند.
سلام خانم دکتر. از اینکه مزاحم میشم شرمندم. من درحدود ۹سال است علائم بیماری سندروم منییر دارم. من اهل گلستان شهرستان گرگان هستم. تحت درمان چند دکتر بوده ام که اخرین مرحله از درمانم در یکی از گوشهای عمل تزریق در بیمارستان انجام شده ولی تاثیری که نداشت که هیچ حملات هر دوروز یک بار شود و میگرفت. آمادگی اجرای عمل جراحی سنگین برروی گوشم هستم. لطفا مرا راهنمایی کنید
سلام. اگر سایر درمانها و تزریق بیفایده بوده عمل جراحی قابل انجام است ولی نتیجه آن صد در صد نیست. باید مدارک پزشکی شما را مشاهده کنم، میزان شنوایی بررسی شود و تست سرگیجه انجام دهیم.
سلام خانم دکتر. شمارو از توی سایت و اینترنت پیدا کردم. مادر بنده بیماری منیر دارند. و اول مانور دادند و دارو مصرف میکردند بعد امپولهای جنتامایسین رو تزریق کردند چندمرحله بعدش. بعد پزشکش گفت باید بره واسه جراحی… گفتم ب شما پیام بدم ببینم نظر شما چیست؟؟
سلام. جهت تشخیص لزوم انجام جراحی بایستی ایشان را از نزدیک معاینه، نوار گوششان را بررسی و علائم را ارزیابی کنم.
سلام خانم دکتر. خسته نباشید. دو سه روزه حال خوبی ندارم. بیماری مینییرام عودکرده. گوش دردخیلی شدیددارم. فک ام قفل کرده. جمعمه بالای گوش چپ ام ورم کرده. هر داروی می خورم هیچ تاثیری نداره. خواهش میکنم یه وقت اورژانسی بین مریض بهم بدید. باتشکر فراوان
سلام، سلامت باشید. بیماری منیر باعث قفل شدن فک و ایجاد ورم بر روی جمجمه نمیشود. به مصرف داروهای منیر ادامه دهید. اگر علائمی چون سردرد و ورم جمجه دارید به متخصص اعصاب مراجعه کنید.
سلام خانم دکتر صبح شما بخیر باشه. هفته پیش در بیمارستان بقیه الله عمل دکمپرسیون کیسه اندولنفاوی در گوش سمت راستم انجام دادید،ضمن تشکر خدمتتان عرض میکنم دیشب بعد از گذشته حدود یک هفته،سرگیجه و حالت تهوع به سراغم آمد ولی شدنش کمتر بود و حدود دو ساعت طول کشیدوهمراه با استفراغ بود،احساس میکردم سرم داخل یه گودال افتاده است و فقط سرم را بی تحرک به سمت بالا نگه میداشتم، ولی مانده بودم چرا دمای بدنم بالا بود و احساس خفگی به من دست داده بود و اکسیژن به بدنم نمی رسید که با باز کردن درب و آمدن… ادامهمطلب
سلام. احساس مقداری سرگیجه بعد از عمل طبیعی است. حتماً تشریف بیاورید و مورد معاینه حضوری قرار بگیرید تا در صورت لزوم درمان دارویی مناسب را آغاز کنید.
با سلام آیا سرم یا آمپولی هست سریع بیماری رو درمان کنه؟
سلام. در بیماری منیر درمان تزریقی یا سرمی که باعث بهبود فوری و قطعی شود وجود ندارد و درمانها بیشتر برای کنترل علائم و کاهش شدت حملات به کار میروند؛ در زمان حمله شدید ممکن است داروهای تزریقی ضدسرگیجه و ضدتهوع فقط برای کاهش علائم همان حمله استفاده شوند و در موارد مقاوم گاهی تزریق دارو داخل گوش انجام میشود، اما این روش هم انتخابی و وابسته به شرایط بیمار است و تصمیمگیری درباره آن نیاز به ارزیابی تخصصی دارد.
سلام
نزدیک ده ساله که بیماری منیر دارم
صدای گوش خیلی اذیتم میکنه آیا راهکاری هست این صدا کم بشه
سلام. بیماری منیر متأسفانه میتواند باعث وزوز مداوم و آزاردهنده شود و حذف کامل آن معمولا ممکن نیست. اما راهکارهایی برای کاهش شدت صدا وجود دارد. مهمترین اقدامات شامل رعایت دقیق رژیم کمنمک، کاهش مصرف کافئین، ترک سیگار (در صورت مصرف)، کنترل استرس و خواب منظم است، چون نوسانات مایع گوش داخلی را کمتر میکند. از نظر درمانی، تنظیم صحیح داروها مثل بتاهیستین و دیورتیکها زیر نظر پزشک اهمیت دارد. برای خودِ وزوز، روشهایی مثل توانبخشی وزوز (Tinnitus Retraining Therapy)، استفاده از سمعک در صورت افت شنوایی، دستگاههای نویز سفید، اپلیکیشنهای صدای زمینه و مشاوره شناختی رفتاری میتوانند کمک زیادی… ادامهمطلب
سلام.خانم دکتر خواهرم مینیر گوش داره.سه روزه از جاش نمیتونه بلند بشه هرچی میخوره بالا میاره سرگیجه شدیدی داره .چهار جلسه آمپول داخل گوشش تزریق شده اما بد ترشده.خواهشا راهنمایی کنید یا نوبت بدید
سلام. در حال حاضر که سرگیجه شدید است میتوانند قرص بتاهیستین یا سیناریزین هر 8 ساعت یک عدد مصرف کنند. همچنین اگر بیماری منیر ایشان تأیید شده قرص دیمن هیدرینات را هر 8 ساعت مصرف کنند. بعد از بهبودی نسبی سرگیجه، برای معاینه حضوری مراجعه بفرمایند.
سلام خانم دکتر. میشه با بیماری منیر از کار افتاده شد. چون من منیر دارم شغلم قالیبافی و دایم سیناریزین اکتوسرک استفاده میکنم و همیشه خسته و خیلی گیج هستم. با تشکر از شما
سلام. اگر بیماری منیر باعث سرگیجههای شدید، عدم تعادل، تهوع، افت شنوایی و اختلال در انجام کار روزانه شما شده و با وجود مصرف داروهایی مثل سیناریزین و بتاسرک همچنان دچار خستگی و گیجی مداوم هستید، امکان بررسی برای ازکارافتادگی وجود دارد اما این موضوع فقط با نظر پزشک معالج تعیین نمیشود و باید توسط کمیسیون پزشکی ارزیابی شود؛ در این بررسی شدت علائم، تعداد حملات، میزان کاهش شنوایی و تأثیر بیماری بر توانایی انجام شغل شما سنجیده میشود و بر اساس مدارک پزشکی تصمیم نهایی گرفته خواهد شد.
سلام و احترام
سه ساله منییر دارم و از شدت سرگیجه ها کم شده، البته گاهی شدید هم میگیرم، فشار هر دو گوشم بالاست، گوش راستم حدود هفتاد درصد افت شنوایی داشته و وزوز ممتد داره، و گوش چپم حدود بیست درصد، در واقع گوش چپ خیلی تغییر نکرده،
دکتر پیشنهاد تزریق داده اما من به شدت از سرگیجه ای که میده میترسم و به شدت استرس گرفتم، آیا میشه اصلا تزریق در گوش نداشته باشم و آیا جایگزین دیگه ای براش هست؟
نمک و کافئین اصلا نمیخورم
سلام. در بیماری منیر اگر شدت حملات نسبت به گذشته کمتر شده و قابل تحمل است، الزام قطعی برای تزریق داخل گوش وجود ندارد و میتوان با درمان دارویی، رژیم کمنمک، پرهیز از کافئین، کنترل استرس و در صورت نیاز داروهای کمکی وضعیت را مدیریت کرد؛ تزریق معمولاً زمانی توصیه میشود که حملات شدید، مکرر و ناتوانکننده باشند یا به درمانهای معمول پاسخ ندهند، بنابراین اگر شرایط فعلی شما پایدارتر شده است میتوانید با پزشکتان درباره ادامه درمان محافظهکارانه و به تعویق انداختن تزریق مشورت کنید.
سلام وقت بخیر برادر من چند وقت اخیر دچار سرگیجه و سردرد و وزوز گوش و حالت تهوع شدید هستن و دکتر تشخیص بیماری منییر دادن و تجویز داروی betaserc 24 دادن و با این قرص وضعیت بهتری دارن ولی فقط داروی ساخت آلمان باهاشون سازگاری داره و موجود نیست چه باید کرد ؟ لطفا راهنمایی بفرمایید
سلام، وقت شما هم بخیر. در بیماری منیر داروی بتاهیستین با نام تجاری Betaserc در همه برندها از نظر ماده مؤثره یکسان است و تفاوت فقط در شرکت سازنده میباشد. در حال حاضر میتوانند موقتاً از برند معتبر دیگر (ایرانی یا اروپایی) با همان دوز ۲۴ میلیگرم و همان تعداد دفعات مصرف استفاده کنند و چند روز وضعیت را ارزیابی کنند. در صورت تشدید علائم، پزشک میتواند دوز را تنظیم کند یا داروهای کمکی مثل دیمنهیدرینات یا سیناریزین اضافه کند. همچنین رعایت رژیم کمنمک، پرهیز از استرس، کافئین و کمخوابی در کنترل منیر بسیار مؤثر است. در صورت تشدید علائم،… ادامهمطلب
سلام
من مدتیه صدا میپیچه تو سر وگوشام
هرصدایی حتی صدای صحبت کردن خودمم هم میپیچه توی سر و گوشام با شدت انعکاس بیشتر
تا حد جنون رفتم
دکتر هم رفتم بی فایده س
آرامش وتحمل هیچ صدایی رو ندارم
لطفا راهنمایی کنید
سلام. حالتی که توصیف میکنید یعنی پیچیدن و انعکاس غیرعادی صداها در سر و گوش و نداشتن تحمل صدا، اغلب میتواند به علت حساسیت بیشازحد سیستم شنوایی (هایپراکوزیس)، اختلال عملکرد شیپور استاش یا تشدید علائم در زمینه استرس و اضطراب باشد؛ در این وضعیت معمولاً معاینه دقیق گوش، نوار گوش و تمپانومتری لازم است و درمان بر پایه کاهش اضطراب، مواجهه تدریجی با صدا (نه استفاده دائمی از گوشگیر) و در صورت نیاز درمان دارویی انجام میشود، بنابراین اگر علائم ادامهدار یا شدید است حتماً ارزیابی تخصصیتر گوش و شنواییسنجی انجام دهید.
وقت بخیر
خانم دکتر من سه روز دچار سرگیجه و حالت تهوع و بی تعادل در حرکت دچار شدم به دکتر مراجعه کردم و فرمودند دچار بیمار منیر شدم بعد از چند روز همچنان مشکل سرگیجه و گرفتی گوش و عدم تعادل حرکت دارم متاسفانه تهران هم نیستم ممنون میشم که راهنمایی بفرمایید
سلام، وقت شما هم بخیر. علائمی که دارید شامل سرگیجه چرخشی، تهوع، عدم تعادل و احساس پری گوش میتواند با حمله حاد بیماری منیر هماهنگ باشد و طبیعی است که حتی چند روز ادامه پیدا کند و بعد از فروکش کردن چرخش شدید، احساس گیجی و عدم تعادل تا مدتی باقی بماند؛ در این مرحله استراحت نسبی، پرهیز از حرکات ناگهانی سر، مصرف منظم داروهای تجویزشده، رژیم کمنمک، کاهش مصرف کافئین و مدیریت استرس بسیار مهم است، اما اگر علائمی مانند ضعف یا بیحسی اندامها، اختلال گفتار، دوبینی یا سردرد شدید و غیرمعمول دارید باید فوراً به اورژانس مراجعه کنید،… ادامهمطلب
با سلام و احترام خدمت شما در این وضعیت که متاسفانه بسیاری از پزشکان همراه و مروج صنعت مد و زیبایی بدن شدهاند بسی جای تاسف است.اما جای افتخار است که شما برخلاف آنان استعداد و تلاش خود را در جهت خدمت به سلامت جامعه که از بزرگترین نعمتهاست بهکار گرفتهاید. سوال من این است که با توجه به پیشرفتهای چشمگیر در علم پزشکی چرا هنوز در زمینهی شنوایی و بیماری مینیر هیچ راهحل و درمانی پس از گذشت سالهای طولانی عرضه نشده و از طرفی دیگر روز به روز تعداد مبتلایان به مینیر بیشتر میشود و زندگی آنان با… ادامهمطلب
سلام، ممنون از لطفتان. بیماری منیر با وجود پیشرفتهای گسترده پزشکی هنوز درمان قطعی ندارد، زیرا علت دقیق آن کاملاً مشخص نیست و بهاحتمال زیاد ترکیبی از عوامل مانند اختلال تنظیم مایع گوش داخلی (هیدروپس آندولنفاتیک)، زمینه ژنتیکی، عوامل خودایمنی، ویروسی و حتی استرس در بروز آن نقش دارند. به همین دلیل درمانهای فعلی بیشتر بر کنترل علائم مانند سرگیجه، وزوز و کاهش شنوایی تمرکز دارند (رژیم کمنمک، داروها، تزریق داخل گوش و در موارد خاص جراحی)، اما تحقیقات جهانی همچنان ادامه دارد و مطالعاتی در زمینه درمانهای هدفمند ایمنی، بازسازی سلولهای مویی گوش داخلی و روشهای نوین در حال… ادامهمطلب
سلام خانم دکترعزیز من ۱۰ساله احساس فشاروصدای بادوضرباندار توگوشم حس میکنم الان یک سال هم هس که به بعضی صداها گوشم حساس شده مثل جیغ بچه صدای زدن قاشق به بشقاب زودعصبی میشم صدای خش خش رادیو هم توگوشم میشنوم دوروز پیش نوارگوشم دکترتشخیص افت شنوایی خفیف داده وگفت که بیماری مینیر دارم ولی خانم دکترمنکه سرگیجه وحالت تهوع ندارم ممکن هس ازاین بیماری نداشته باشم
سلام. بیماری منیر الزاماً همیشه با سرگیجه شدید و تهوع شروع نمیشود و در بعضی افراد سالها میتواند بهصورت احساس فشار گوش، صدای باد یا ضربان، وزوز و افت شنوایی خفیف بروز کند و سرگیجه یا اصلاً ایجاد نشود یا خیلی دیرتر ظاهر شود. حساسیت به صداها (هایپراکوزیس) و شنیدن صداهای خشخش هم میتواند بهدلیل درگیری گوش داخلی یا حتی میگرن گوشی/وستیبولار باشد و فقط مختص منیر نیست. بنابراین ممکن است تشخیص منیر مطرح باشد، اما قطعی نیست و افت شنوایی خفیف بهتنهایی برای تشخیص کافی نیست. تمایز بین منیر، میگرن گوشی، اختلالات شیپور استاش یا وزوز عصبی فقط با… ادامهمطلب
سلام خسته نباشید.من۱۵سال پیش گوش راستم درگیر شد تزریق انجام دادم تشخیص منیر بود شنوای گوش راستم تقریبا از دست دادم ولی هیچ وقت دیگه سر گیجه نداشتم الان دو هفته میشه صدای طبل توسرمه گوشیمو میبندم صداش نمیاد بعد یک ساعت قط میشه سینوزیت شدید هم دارم گوش چپم هم بعضی وقتا صدا میده ولی زود قط میشه متخصص هم شهر ما نداره مثل صدای عبور ماشین میمونه مخصوصا. بعد مصرف قهوه ضمنا متادون هم مصرف میکنم لطفا لطفا راهنمای کنین
سلام، سلامت باشید. با توجه به سابقه منیر و کاهش شنوایی گوش راست، صدای طبل و صداهای عبوری که اخیراً احساس میکنید میتواند ناشی از تحریک باقیمانده گوش داخلی، وزوز گوش، میگرن گوشی یا تشدید علائم بهعلت سینوزیت باشد و مصرف قهوه و متادون هم میتواند این صداها را بیشتر کند؛ چون سرگیجه ندارید احتمال عود کامل منیر کمتر است، اما توصیه میشود فعلاً کافئین و نمک را محدود کنید، سینوزیت را درمان و شستوشوی بینی انجام دهید و در صورت امکان شنواییسنجی جدید بگیرید، و اگر صداها مداوم شد یا با کاهش شنوایی یا سرگیجه همراه گردید حتماً بهصورت… ادامهمطلب