جراحی شاخک بینی(سپتوپلاستی با برداشتن شاخک های بینی)
آیا میدانید در بینی شما فیلترهای داخلی تعبیه شده است؟ در داخل بینی سه جفت ساختار گوشتی وجود دارد که به فیلتر کردن، گرم شدن و افزودن رطوبت به هوای تنفسی شما کمک میکنند. به این ساختارها، شاخکهای بینی گفته میشود. شاخک های بینی سالم به تنظیم دما و سطح رطوبت داخل بینی کمک میکند؛اما اگر این شاخکها متورم، بزرگ یا جابجا شوند، منجر به انسداد بینی و در نتیجه دشوار شدن تنفس میشوند. در این مقاله به بررسی عمل شاخک بینی میپردازیم اما قبل از آن نگاهی یه علل بزرگ شدن شاخکهای بینی میاندازیم.
دلایل بزرگی شاخکهای بینی
اکثر افراد هر از چند گاهی با مشکلاتی در شاخکهای بینی خود روبرو میشوند. این مشکل معمولاً خود به خود یا با دارو برطرف میشوند. برخی از دلایل متداول و برگشتپذیر بزرگ شدن شاخکهای بینی عبارتند از:
- آلرژی
- استرس
- داروها
- عفونتها
- تغییرات هوا
- تغییرات هورمونی
اما گاهی اوقات بزرگ شدن یا جابهجایی شاخک های بینی به راحتی قابل برگشت نیستند و ممکن است به کوچک کردن شاخکهای بینی نیاز شود، مانند:
- عفونتهای مزمن
- آلرژی شدید
- مشکلات آناتومیکی بینی

کوچک کردن شاخک های بینی معمولاً برای کسانی که تحت عمل سپتوپلاستی قرار میگیرند، توصیه میشود. انحراف تیغه بینی، تغییر مکان استخوان و غضروف بین دو سوراخ بینی است که منجر به فشردهسازی شاخکهای بینی و مشکل تنفسی میشود. در نتیجه اصلاح شاخک های بینی با عمل شاخک بینی میتواند به باز شدن مجاری تنفسی فردی که عمل سپتوپلاستی انجام داده است، کمک کند.
عمل شاخک بینی چگونه انجام میشود؟
روشهای مختلفی برای اصلاح کردن شاخک های بینی وجود دارد:
سوزاندن، کوبلیشن و کوچک کردن با فرکانس رادیویی
در بعضی موارد، پزشکان جراحیهایی را توصیه میکنند که بدون از بین بردن استخوان یا بافت زیرین، شاخکها را کوچک میکند. برای انجام این کار، جراح از طریق یک وسیله سوزنی مانند با استفاده از گرما یا امواج انرژی شاخکها را گرم میکند که این امر باعث تشکیل بافت التیامی میشود و اندازه شاخکها را کاهش میدهد.
این روشها در دسته سوزاندن، کوبلیشن و کوچک کردن با فرکانس رادیویی قرار میگیرند که معمولاً انجام آنها حدود 10 دقیقه طول میکشد و میتوان آنها را تحت بیحسی موضعی در مطب جراح انجام داد. در این روشها بیحسی موضعی با استفاده از سوزن به بافتهای بینی تزریق میشود. این روشها معمولاً به آمادهسازی خاصی نیاز ندارند و اغلب در مواردی که میزان بزرگ شدن شاخکها ناچیز است، استفاده میشوند.
عمل شاخک بینی
در موارد دیگر، پزشک ممکن است توصیه کند که قسمتهایی از شاخکها را با جراحی خارج کند. این روشها معمولاً در اتاق عمل تحت بیهوشی عمومی از طریق استنشاق یا با تزریق داروی بیهوشی انجام میشود. شب قبل از عمل، از خوردن یا آشامیدن خودداری کنید. همچنین باید از مصرف داروهای حاوی آسپرین یا ایبوپروفن به مدت دو هفته قبل از عمل شاخک بینی به منظور به حداقل رساندن خطر خونریزی بپرهیزید.Septoplasty with Turbinate Reduction

در حین جراحی، جراح شاخکها را برش میدهد تا از طریق برداشتن استخوانهای زیر آن، اندازه شاخکها را کوچک کند. جراح همچنین ممکن است از یک وسیله دستی کوچک استفاده کنند تا به وسیله آن بخشی از بافت اطراف شاخک های بینی را بتراشد و حفره بینی را بیشتر باز کند. برداشتن استخوان یا بافت زیرین اطراف شاخکها از طریق جراحی شاخک بینی معمولاً برای موارد حاد بزرگ شدن شاخکهای بینی و اغلب در حین سپتوپلاستی انجام میشود.
چه کسی واجد شرایط جراحی کوچک کردن شاخک های بینی است؟
برای کوچک کردن شاخک های بینی فرد باید بالای 15 سال و دارای علائم زیر باشد:
- خشکی دهان
- انسداد بینی
- سردرد
- خرناس
- سینوزیت
- عفونت
- خون دماغ
- استرس
- تغییرات هورمونی
هزینه عمل شاخک بینی
هزینه جراحی اصلاح شاخک های بینی با دکتر سعیدی پس از انجام مشاوره و معاینه بینی و انجام آزمایشات تعیین میشود. همچنین، هزینه عمل کوچک کردن شاخک های بینی به میزان بزرگی شاخکهای بینی، همزمان بودن عمل با دیگر عملهای بینی مانند اصلاح تیغه بینی و … بستگی دارد. شما میتوانید برای مشاوره رایگان و دریافت اطلاعات درباره هزینه جراحی کوچک کردن شاخک های بینی با مطب دکتر معصومه سعیدی تماس بگیرید.
دوران نقاهت بعد از کوچک کردن شاخک های بینی
زمان بهبودی برای هر نوع روش کوچک کردن شاخکهای بینی، متفاوت است. در روش اول، بهبودی معمولاً سریع همراه با درد اندک است. در طی سه هفته انتظار میرود بافت التیامی جدید در بینی به طور کامل بهبود یابد. در روش دوم عمل شاخک بینی، بهبودی سه تا شش ماه طول میکشد و تا یک هفته پس از جراحی ممکن است لازم باشد سوراخهای بینی خود را با گاز استریل پانسمان کنید تا بافتها در جای خود قرار بگیرند. با گذشت زمان، بافتهای بینی در جای خود بهبود مییابند.

پس از جراحی ممکن است موارد زیر را تجربه کنید:
- ناراحتی یا درد
- گرفتگی سر
- تورم بینی و همچنین اطراف چشم، گونه یا لب بالایی
- بیحسی در نوک بینی، لثهها یا لب بالا
- کبودی در اطراف بینی و چشم
برای تسکین این علائم، پزشک احتمالاً موارد زیر را تجویز میکند:
- داروهای ضد درد مانند داروهای ترکیبی هیدروکودون بی ریترات، استامینوفن (Lortab) و اکسی کدون، استامینوفن (Percocet)
- اسپری نمکی بینی
- استفاده از وازلین در اطراف سوراخهای بینی
- استفاده از دستگاه بخور سرد
همچنین ممکن است پزشک توصیه کند از موارد زیر خودداری کنید:
- تمرینهای سنگین
- محکم جویدن
- لبخند زدن
- زیاد صحبت کردن
- داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند آسپیرین (بوفرین) ، ناپروکسن (Aleve) و ایبوپروفن (Advil Motrin IB)
بیشتر افراد حدود سه هفته بعد از عمل شاخک بینی به روال عادی خود برمیگردند. در صورت مشاهده این علائم با پزشک خود تماس بگیرید یا به بیمارستان مراجعه کنید:
- خونریزی بدون وقفه
- درد جدید یا شدیدتر
- مشکل تنفسی شدید
- از هوش رفتن
- سرفه خونی
- درد ناگهانی قفسه سینه و تنگی نفس
- علائم عفونت مانند تب، قرمز شدن، درد، یا تخلیه چرک
خطرات و عوارض کوچک کردن شاخک های بینی
عمل شاخک بینی جراحی نسبتاً ایمن و کم خطری است به ویژه اگر توسط یه پزشک مجرب و دارای بورد تخصصی انجام شود. با این حال، این جراحی مانند هر عمل جراحی دیگری دارای عوارض و خطرات بالقوهای است که شامل موارد زیر است.
عوارض عمومی بعد از عمل شاخک بینی
- درد
- خونریزی
- عفونت محل جراحی (زخم)
- لخته شدن خون در پا
- لخته شدن خون در ریه
عوارض مختص جراحی شاخک بینی
- متصل شدن شاخکها به تیغه بینی به دلیل بافت التیامی
- دلمه بستن در بینی
- افزایش ترشحات بینی
- رینیت آتروفیک در صورت برداشته شدن بافت بیش از حد
- سندرم شوک سمی (عفونت در جریان خون)
- آسیب به مجرای اشک
چرا جراحی کوچک کردن شاخکهای بینی با دکتر سعیدی؟
دکتر معصومه سعیدی دارای بورد تخصصی جراحی گوش، حلق و بینی است و بیش از 12 سال سابقه انجام انواع جراحیهای گوش، حلق و بینی و سر و گردن و بیش از 5000 عمل جراحی را در کارنامه خود دارد. وی با کسب رتبه نخست آزمون ورودی فلوشیپ دوره فوق تخصصی جراحی گوش و حلق و بینی موفق به گذراندن این دوره شد و در سن 33 سالگی موفق به دریافت عنوان استادیاری در همین رشته در دانشگاه بقیه الله شد.
دکتر سعیدی همچنین برای به روز کردن دانش خود و همگام شدن با جدیدترین متدها و یافتهها در حوزه جراحیهای گوش و حلق و بینی، دورههای تخصصی متعددی را در کشورهایی مانند فرانسه، آلمان، پرتغال، کره جنوبی و مالزی گذرانده است.
سوالات پرتکرار عمل شاخک بینی
- جراحی شاخک بینی(سپتوپلاستی با کاهش حجم) چقدر دردناک است؟ عمل سپتوپلاستی با برداشتن شاخک های بینی با درد خفیف تا متوسطی همراه بوده که بسیاری از بیماران آن را با درد ناشی از عفونت سینوسی مشابه می دانند.
- آیا شکل ظاهری بینی بعد از عمل شاخک بینی تغییر می کند؟ شکل کلی و ظاهری بینی پس از جراحی شاخک بینی به هیچ وجه تغییر نمی کند اما اگر این جراحی همراه با سپتوپلاستی باشد، سبب ایجاد تغییراتی در شکل ظاهری بینی خواهد شد.
سلام خانم دکتر وقت شما بخیر اول تشکر که وقت میذارید و پیام ها رو جواب میدید من چهار سال پیش عمل زیبایی بینی انجام دادم اگر بگم حتی یک شب از اون تاریخ به بعد خوب نخوابیدم دروغ نگفتم سوراخ های بینی من در طول روز مثلا دو ساعت یک سمت بازه یک سمت دیگه بسته دو ساعت بعد دقیق وضعیت برعکس میشه یعنی اونی که بسته بود باز میشه اونی که باز بود بسته حالا طول روز با وجود اینکه اذیتم تحمل میکنم اما موقع شب وضعیتم خیلی وخیم میشه تقریبا هر دو سمت بسته میشن و تنفس… ادامهمطلب
سلام، وقت شما هم بخیر. با توجه به توضیحاتی که دادهاید، به نظر میرسد علاوه بر آلرژی، احتمال وجود یک مشکل ساختاری داخل بینی پس از جراحی نیز مطرح باشد؛ چون چهار سال است که این وضعیت ادامه دارد و بیدار شدن با احساس خفگی در خواب موضوع مهمی است. باز و بسته شدن متناوب سوراخهای بینی تا حدی میتواند به دلیل «سیکل طبیعی بینی» باشد، اما شدت علائمی که شما توصیف میکنید طبیعی نیست. از آنجا که با وجود مصرف داروهای ضدآلرژی و اسپریهای مختلف فقط حدود ۵۰ درصد بهبود داشتهاید، توصیه میشود حتماً توسط یک متخصص گوش و… ادامهمطلب
بزرگی شاخک بینی و کمی انحراف بینی دارم
چندین دوره دارو مصرف کردم ولی فایده نداشته و دائم گرفتگی بینی دارم
برای عمل باید حتما پیش کسی برم که فلوشیپ سینوس داره؟
سلام. برای جراحی بزرگی شاخک بینی (توربینیت) و انحراف تیغه بینی، الزاماً مراجعه به فلوشیپ سینوس ضروری نیست؛ این جراحیها در حیطه تخصصی متخصص گوش و حلق و بینی (ENT) انجام میشود و بسیاری از جراحان ENT بدون فلوشیپ هم این عملها را با نتیجه خوب انجام میدهند. با این حال اگر مشکل شما علاوه بر انحراف و بزرگی شاخکها، همراه با سینوزیت مزمن، پولیپ بینی یا درگیری گسترده سینوسها باشد، مراجعه به جراحی که تجربه بیشتری در جراحیهای آندوسکوپی سینوس (و ترجیحاً فلوشیپ رینولوژی/سینوس) دارد میتواند انتخاب دقیقتری باشد. در واقع انتخاب پزشک بیشتر از عنوان فلوشیپ، به تجربه… ادامهمطلب
سلام چهارسالی هست که مشکل گرفتگی و حس فشار و کیپی در گوش راست دارم ، اسپری های کورتونی ، پردنیزولون ، سرم نمکی ، فکسوفنادین ، مونته لوکاست و انتی بیوتیک مصرف کردم و تا حدودی فشار و کیپی کمتر شده اما گوشم باز نشده گفتن اختلال شیپور استاش دارم گرفتگی بینی و حس شناوری دارم انگار روی قایقم ، گاهی سرگیجه دارم. گوشم انگار پر آبه و صدای خرت و خرت و گاهی ترکیدن حباب میده دکتر گفت بزرگی شاخک و انحراف دارم و باید جراحی بشم به نظر شما با جراحی شاخک شیپور کامل باز میشه؟ با… ادامهمطلب
سلام. با توجه به سابقه ۴ ساله کیپی و فشار گوش، بهبود موقت با مانور والسالوا و تشخیص اختلال شیپور استاش همراه با انحراف بینی و بزرگی شاخکها، جراحی بینی و شاخکها میتواند به بهبود تهویه بینی و کاهش علائم گوش کمک کند، اما تضمینی برای باز شدن کامل و دائمی شیپور استاش وجود ندارد. از آنجا که علائمی مانند احساس پر بودن گوش، صداهای حبابی، شناوری و گاهی سرگیجه دارید، بهتر است قبل از تصمیمگیری نهایی، ارزیابی کامل گوش و شیپور استاش انجام شود تا مشخص شود چه میزان از مشکلات شما به انسداد بینی و چه میزان به… ادامهمطلب
دکترجان لذت بردم از علمتون،مشکل من شبیه اکثر دوستان هست شاخک های بزرگ که جلوی تنفس مخصوصا در شب و خواب رو گرفته و انحراف جزئی تیغه که مزید بر علته، متاسفانه من اصفهان هستم و امکان اینکه برای عمل به تهران بیام ندارم، بسیار هم از عمل جراحی میترسم هم از حین عمل هم از نتیجه بد بعد از عمل،بنابراین لطف میکنید بمن یک دکتر حاذق برای جراحی معرفی کنید. و سوالی که دارم اینکه ممکنه شاخک مرتبط با آلرژی توسط ایمنوگرافی که برای آلرژی انجام میدن و تزریق میکنن که کنترل بشه آلرژی به حالت قبل برگرده؟ یا… ادامهمطلب
سلام. علائمی که توضیح دادید کاملاً با تنفس سخت در خواب و خروپف و خستگی روزانه همخوانی دارد. متأسفانه شناختی که منجر به معرفی پزشک در اصفهان بشود را ندارم اما باید دنبال «متخصص گوشحلقوبینی با تجربه جراحی اندوسکوپیک بینی و سینوس و جراحی شاخکها» یا «فلوشیپ راینولوژی» بگردید. درباره سؤال دومتان اگر بزرگی شاخکها «عمدتاً آلرژیک» باشد، درمان دارویی (اسپری کورتون بینی، آنتیهیستامین، شستوشو با سرم) و در برخی موارد «ایمونوتراپی آلرژی» میتواند حجم شاخک را تا حدی کم کند و علائم را بهتر کند، اما شاخکهایی که سالهاست خیلی بزرگ و «ساختاری» شدهاند معمولاً با دارو به حالت… ادامهمطلب
با دروود و سپاس خانم دکتر
من 8ماه پیش عمل سپتو پلاستی و اصلاح شاخک داشتم که متوجه شدم شاخک میانی من از ته کنه شده با توجه به آندوسکپی. الان احساس هوای زیاد و خشک در یک بینی دارم که منجر به خشکسچی سق و گلو و گرفتگی صدا شده و کلا زندگی روز مره مرا خراب کرده . ممکنه کمک کنید خانم دکتر سپاسگزارم
سلام. بر اساس تجربههای بعد از سپتوپلاستی/کاهش شاخک، احساس هوای زیاد و خشکی یکطرفه بینی میتواند بهعلت تغییر جریان هوا، خشکی بیش از حد مخاط، یا گاهی باقیماندن/نامتقارنی ترمیم شاخک میانی باشد و همین خشکی میتواند تا سقف گلو، گرفتگی صدا و سرفه/تهوع مخاطی هم ادامه پیدا کند. پیشنهاد عملی و معمولاً بیخطر این است که از الان تا زمان ویزیت شستوشوی بینی با سرم روزی ۲–۳ بار، بعد از آن استفاده از ژل یا پماد مخصوص بینی (مثل ژلهای مرطوبکننده/وازلین مخصوص داخل بینی) بهصورت خیلی کم، و همچنین مرطوبکردن محیط (رطوبتساز، آب کافی، پرهیز از هوای خیلی خشک و… ادامهمطلب
با سلام و احترام دکتر عزیز الان من فقط و فقط مشکل زیادی هوا رو دارم که هم سرد است و هم خشک و اگر ژل یا مرطوب کننده بزنم مقدار تنفس از این سوراخ خیلی بیشتر میشود و مجدد سردی تنفس بدون رطوبت مدت زمان بیشتری را از این سوراخ خواهد داشت عمل 7 ماه پیش انجام شده گویا شاخک را به گوشه هدایت کرده بودند که متاسفانه از ته شکسته و تا یک ماه پیش احساس یه چیز خشک را در بینی داشتم چون وجود داشت جریان هوا نرمال بود اما الان یک ماه است کلا افتاده و… ادامهمطلب
سلام. با توجه به توضیحاتی که میدهید و سابقه سپتوپلاستی و دستکاری شاخکها، احساس عبور هوای زیاد، سرد و خشک از یک سمت بینی معمولاً بهدلیل تغییر الگوی جریان هوا و کاهش سطح مخاطی مرطوبکننده در آن سمت ایجاد میشود و همین مسئله میتواند باعث خشکی بینی، سقف دهان و گلو و حتی گرفتگی صدا شود. در چنین شرایطی ابتدا معمولاً درمانهای محافظهکارانه توصیه میشود؛ یعنی ادامه شستوشوی منظم بینی با سرم، استفاده محدود از ژلهای مرطوبکننده داخل بینی و مرطوب نگه داشتن هوای محیط، چون مخاط بینی گاهی در طول زمان تا حدی خود را تطبیق میدهد. اگر با… ادامهمطلب
دروود بر شما بزرگوار و پزشک گرامی که با دقت لازم برای مریض وقت میذارید خانم دکتر عزیز خود شما عمل درمانی وترمیمی انجام میدید یا پزشک و پزشکان خاصی این کار رو انجام میدن در صورت امکان برای من اسامی پزشکانی که عمل درمانی ترمیمی انجام میدن بفرمایید . از ته دل برای شما آرزوی بهترینها رو دارم . واقعا زندگی روز مره من به مشکل خورده راستی خانم دکتر من در بینی احساس خشکی زیاد ندارم و بیشترین مشکل من هوای زیادی در یک سوراخ بینی هست درست به مقداری که انگار دارم نفس عمیق میکشم این باعث… ادامهمطلب
باید حتما معاینه شوید تا علت دقیقا مشخص شود و بر اساس علت بگوییم آیا با عمل مشکل شما برطرف خواهد شد یا خیر. در مواردی این میتواند علتهای آلرژیک داشته باشد که در اینصورت عمل کمکی به بهبود شرایط نخواهد کرد و درمان همان استفاده از اسپری و شستشو بینی است. حضورا تشریف بیاورید تا معاینه شوید و پس از آن در رابطه با درمانهای احتمالی بتوانیم دقیقتر اظهارنظر کنیم.
سلام من الان یک سال میشه جراحی بینی انجام دادم الان شاخک بینی دارم نمیدونم چیکار کنم نفسم بالا نمیاد
سلام. اگر یک سال از جراحی بینیتان گذشته و الان احساس میکنید شاخکهای بینیتان بزرگ یا متورم شده و نفستان خوب بالا نمیآید، این حالت میتواند به علت تورم شاخکها، التهاب، آلرژی یا تنگی داخل بینی بعد از عمل باشد و نیاز به معاینه دقیق توسط متخصص گوش، حلق و بینی دارد تا داخل بینی با آندوسکوپ بررسی شود؛ ممکن است درمان با اسپری بینی، داروهای ضدالتهاب یا ضدحساسیت کمک کند و اگر مشکل شدید باشد گاهی روشهای سرپایی یا جراحی برای کوچک کردن شاخکها لازم میشود، اما فعلاً از دود، گردوغبار و دستکاری بینی دوری کنید، شستوشوی ملایم با… ادامهمطلب
سلام خسته نباشید
بینی من مشکل تورم شاخک های و کمی انحراف داره که باعث شده کمی تنگی نفس داشته باشم میخاستم بدونم میتونم بینی مو برای زیبایی عمل کنم؟!
سلام، سلامت باشید. بله، کاملاً امکانپذیر است و اتفاقاً این یکی از بهترین شرایط برای جراحی است. در پزشکی معمولاً ترکیبی از جراحی زیبایی (رینوپلاستی) و جراحی عملکردی (مثل سپتوپلاستی یا کاهش شاخکهای بینی) را همزمان انجام میدهند تا هم ظاهر بینی اصلاح شود و هم مشکل تنفسی و تورم شاخکها برطرف گردد. این کار باعث میشود هم به زیبایی مورد نظرتان برسید و هم تنفس راحتتری داشته باشید.
سلام من ببینیم رو دوسال هست که عمل کردم اما متاسفانه مشکل نفس کشیدن از بینی پیدا کردم با دکتر در میان گذاشتم اما راهنمایی نکرد فقط یه آمپول زدن به شاخک های ببینیم زد تا پنج شیش روز خوب بود اما مجدد مشکل پیدا کردم در ضمن حساسیت هم بسیار شدید شده یا کوچکترین گرد و غبار آب ریزش شدید و عطسه متداوم می کنم خاستم بدونم چیکار باید بکنم آیا دوباره باید عمل کنم ؟ممنون میشم جواب من رو بدید 🙏🙏
با تشکر
سلام. با توجه به شرح حال شما، به نظر میرسد که پس از عمل جراحی، دچار تنگی نفس از ناحیه بینی شدهاید. آمپولی که پزشک شما تزریق کردهاند، احتمالا برای کاهش تورم شاخکهای بینی (کاهش هایپرتروفی) بوده که به طور موقت باعث بهبود تنفس شده، اما با بازگشت تورم، مشکل مجدداً بروز کرده است. همچنین، افزایش حساسیت و علائمی مانند آبریزش شدید و عطسه در مواجهه با گرد و غبار، میتواند نشاندهنده تشدید آلرژی یا التهاب مزمن در مجاری بینی باشد که گاهی پس از جراحی، بخصوص اگر مشکلات ساختاری یا آلرژیک زمینهای وجود داشته باشد، مشاهده میشود. در خصوص… ادامهمطلب
آیا بعد از عمل امکان برگشت وجود دارد یا درمان قطعی است؟
سلام. در جراحی سپتوپلاستی همراه با کوچک کردن شاخکهای بینی معمولاً هدف ایجاد بهبود پایدار در تنفس است و در اغلب موارد نتیجه طولانیمدت و رضایتبخش دارد، اما باید بدانید که در بعضی افراد به مرور زمان، بهخصوص اگر زمینه آلرژی، سینوزیت مزمن یا التهاب مداوم وجود داشته باشد، شاخکها ممکن است دوباره تا حدی بزرگ شوند. انحراف تیغه بینی که اصلاح شده معمولاً برنمیگردد، مگر در موارد ضربه یا مشکلات ترمیمی نادر. بنابراین میتوان گفت جراحی در اصل درمان مؤثر و ماندگار است، اما کنترل عوامل زمینهای مثل آلرژی نقش مهمی در جلوگیری از برگشت علائم دارد.
سلام خسته نباشید
من چند ساله دچار آلرژی هستم هر روز صبح پس از بیدار شدن به شدت آبریزش بینی و گرفتگی بینی و تنگی نفس دارم و عطسه های فراوان صبح ها بیشترو در طول روزم این عطسه تکرار میشه
سی تی اسکن هم انجام دادم گفتن هیچی نیست
هر چی داروی آلرژی هم میخورم تاثیری ندارم
ممنون میشم راهنماییم کنید🙏🏻
سلام، سلامت باشید. با توجه به توضیحات شما، به نظر میرسد که شما دچار نوع شدیدی از رینیت آلرژیک هستید که حتی با داروهای معمول پاسخ نمیدهد. تکرار عطسه، آبریزش و گرفتگی بینی به خصوص صبحها، نشاندهنده تحریک شدید مخاط بینی است و ممکن است عوامل محیطی مثل گرد و غبار، پرز حیوانات، کپک یا تغییرات دما نقش داشته باشند. گاهی مشکلاتی مثل حساسیت شدید به ذرات ریز یا اختلال در دریچه بینی هم میتواند علائم را تشدید کند. در چنین شرایطی مراجعه به یک متخصص گوش و حلق و بینی یا آلرژی و انجام تستهای حساسیت دقیق، بررسی راهکارهای… ادامهمطلب
من هم این مشکل رو دلشتم پیش دکتر الرژی رفتم و ۳ ساله ک واکسن میزنم
من هفت ماه بینیمو عمل کردم شاخکای بینیم متورم شدن دکتر بهم قرص پردنیزولون داده بمدت یک ماه مصرف کنم بهتر شده ولی میخواستم بدونم بعد قطع دارو ممکن دوباره برگرده بحالن قبل؟
سلام. تورم شاخک بینی (هیپرتروفی کونکای) پس از عمل میتواند به دلایل مختلفی مثل التهاب مزمن، آلرژی، عفونت یا بازسازی بافت رخ دهد. پردنیزولون التهاب را سریع کم میکند و در بسیاری بیماران بهبودی موقت یا قابلتوجه ایجاد میکند، اما در صورت باقیماندن عامل زمینهای (مثل آلرژی یا رینیت مزمن) احتمال بازگشت تورم بعد از قطع دارو وجود دارد. برای کاهش احتمال عود باید علت زمینهای را همزمان کنترل کرد: پیگیری آلرژی (تست و اجتناب یا حساسیتزدایی)، استفاده منظم از اسپری استروئیدی موضعی بینی با دوز مناسب و فواصل طولانیمدت، شستوشوی بینی با سالین، و کنترل عفونتهای سینوسی در صورت… ادامهمطلب
با سلام و عرض ادب فراوان خدمت خانم دکتر عزیز ، خانم دکتر سعیدی من دختر ۲۸ ساله ام سال ۱۴۰۲ بهمن ماه جراحی بینی کردم و مشکل شاخک داشتم الان بعد از جراحی باز هم مشکل شدید تنفسی دارم و عکس سی تی اسکن از بینی رو بگیرم بیام خدمت شما … با دیدن عکس و معاینه حضوری میشه باز این پروسه رو بدون جرراحی باز این شاخکهای بینی من رو درمان بفرمایید خیلی خسته شدم واقعا😢😞🙏🌺
سلام. با توجه به توضیحات شما، به نظر میرسد که شاخکهای بینی (توربینتها) هنوز دچار تورم یا بزرگشدگی هستند و این مسئله باعث ادامهی گرفتگی و مشکل تنفسی شما شده است. در بسیاری از موارد، اگر ساختار بینی پس از جراحی قبلی سالم باشد و انحراف جدید یا چسبندگی داخلی ایجاد نشده باشد، میتوان با درمانهای غیرجراحی مثل اسپریهای ضد التهاب، لیزر یا روشهای دیگر اندازه شاخکها را کاهش داد و تنفس را بهبود بخشید. اما برای تصمیم قطعی، حتماً لازم است سیتیاسکن سینوس و معاینه داخل بینی انجام شود تا مشخص شود مشکل از شاخکهاست یا از تیغه بینی… ادامهمطلب
سلام وقت بخیر خسته نباشید ببخشید من به شدت تو دماغی حرف میزنم رفتم دکتر گوش حلق وبینی دکتر برام سی تی اسکن نوشت بعد تشخیص دادن که بزرگی شاخک بینی دارم باید عمل بشه و اینکه آندوسکوپی سینوس ها امکان داره بعد عمل دو دماغی حرف زدن من بر طرف بشه ممنون میشم راهنمایی کنید
سلام، وقت شما هم بخیر. تودماغی صحبت کردن معمولاً بهدلیل گرفتگی مسیر عبور هوا از بینی ایجاد میشود. وقتی شاخکهای بینی بزرگ باشند یا راه هوایی بینی تنگ شود، صدا بهدرستی از بینی عبور نمیکند و حالت خفه یا بسته پیدا میکند. اگر در سیتیاسکن مشخص شده که بزرگی شاخکها علت اصلی این مشکل است، جراحی اصلاح شاخکها (و در صورت نیاز آندوسکوپی سینوسها) معمولاً باعث باز شدن مسیر تنفس و بهبود صدای تودماغی میشود. با این حال، در برخی موارد ممکن است علاوه بر بینی، مشکلاتی مثل اختلال در کام نرم یا عادتهای گفتاری هم نقش داشته باشند؛ بنابراین… ادامهمطلب
سلام عرض ادب و احترام ، بنده سالهای طولانی دچار الرژی فصلی بودم که با مصرف انتی هیستامین رفع میشد ،ولی حدود ۷ ماه پیش تنفس از طریق بینی برایم مشکل شد ، دکتر به من فستور ۱۲۰ ، ایروکاست و همینطور سرم شستشو و همینطور قطره فلومیست ۵۰ داد که استفاده میکنم بهتر میشه ولی به محض خوردن بعضی چیزها الرژی زا دوباره بینی من کیپ میشود و زندگی رو برام مشکل کرده ، سیتی اسکن هم کردم ، چند تا پزشک گفتن مشکل شاخک بینی دارم ، گفتن بایستی وزنم رو بیارم پایین ، وزنم ۱۱۲ قد ۱۸۳… ادامهمطلب
سلام. با توجه به شرح حال و نتایج سیتی اسکن، به نظر میرسد بزرگی شاخکهای بینی علت اصلی انسداد مزمن بینی باشد. در صورت پاسخ ناکافی به درمان دارویی، امکان انجام درمانهای سرپایی مانند اندوسکوپی و رادیوفرکوئنسی برای کاهش حجم شاخکها وجود دارد. کاهش وزن نیز میتواند در بهبود علائم مؤثر باشد، اما جایگزین درمان تخصصی نمیباشد. برای تصمیمگیری نهایی و ارائه درمان مناسب، نیاز به معاینه حضوری است.
با سلام خدمت خانم دکتر
خسته نباشید
من از شهرستان تماس می گیرم
امکان عمل کوچک کردن شاخکها با استفاده از روش رادیو فروکنسی دارید؟
هزینه در مطب یا در بیمارستان چقدر میشه ؟
ضمنا حساسیت هم دارم
سلام. رادیوفرکوئنسی در این مرکز انجام نمیشود. همچنین جهت بررسی دقیق وضعیت شاخکهای بینی و تشخیص نوع مناسب درمان یا جراحی، لازم است معاینه حضوری انجام شود.
با سلام و احترام بنده ۹ ماه پیش عمل انحراف و زیبایی انجام دادم و بعد از ۹ ماه هنوز احساس پری و کیپی در بینی دارم در سیتی اسکن مجدد شاخک های بینیم بزرگ هستند و میخواستم در تهران عمل کنم اون هم به روش میکرودبریدر که میگن بالاترین میزان رضایت رو داره. آیا خانم دکتر با این روش عمل می کنند؟
سلام. نه متاسفانه. خانم دکتر این عمل را انجام نمیدهند.
ممنونم از پاسخگوییتون. کلا عمل شاخک بینی رو انجام نمیدن؟ یا فقط با این روش میکروبریدر کار نمی کنند؟
در حال حاضر با توجه به اینکه تمرکز خانم دکتر بیشتر گوش میباشد معمولا درمانهای مربوط به بینی را تحت شرایط خاص و یا ترکیب با گوش انجام میدهند و ترجیح بر ارجاع این مشکلات به پزشکانی است که بیشتر در زمینه بینی فعالیت دارند.