جراحی شاخک‌ بینی(سپتوپلاستی با برداشتن شاخک های بینی)

آیا می‌دانید در بینی شما فیلترهای داخلی تعبیه شده است؟ در داخل بینی سه جفت ساختار گوشتی وجود دارد که به فیلتر کردن، گرم شدن و افزودن رطوبت به هوای تنفسی شما کمک می‌کنند. به این ساختارها، شاخک‌های بینی گفته می‌شود. شاخک ‌های بینی سالم به تنظیم دما و سطح رطوبت داخل بینی کمک می‌کند؛اما اگر این شاخک‌ها متورم، بزرگ یا جابجا شوند، منجر به انسداد بینی و در نتیجه دشوار شدن تنفس می‌شوند. در این مقاله به بررسی عمل شاخک‌ بینی می‌پردازیم اما قبل از آن نگاهی یه علل بزرگ شدن شاخک‌های بینی می‌اندازیم.

دلایل بزرگی شاخک‌های بینی

اکثر افراد هر از چند گاهی با مشکلاتی در شاخک‌های بینی خود روبرو می‌شوند. این مشکل معمولاً خود به خود یا با دارو برطرف می‌شوند. برخی از دلایل متداول و برگشت‌پذیر بزرگ شدن شاخک‌های بینی عبارتند از:

  • آلرژی
  • استرس
  • داروها
  • عفونت‌ها
  • تغییرات هوا
  • تغییرات هورمونی

اما گاهی اوقات بزرگ شدن یا جابه‌جایی شاخک‌ های بینی به راحتی قابل برگشت نیستند و ممکن است به کوچک کردن شاخک‌های بینی نیاز شود، مانند:

  • عفونت‌های مزمن
  • آلرژی شدید
  • مشکلات آناتومیکی بینی

شاخک های بینی

کوچک کردن شاخک های بینی معمولاً برای کسانی که تحت عمل سپتوپلاستی قرار می‌گیرند، توصیه می‌شود. انحراف تیغه بینی، تغییر مکان استخوان و غضروف بین دو سوراخ بینی است که منجر به فشرده‌سازی شاخک‌های بینی و مشکل تنفسی می‌شود. در نتیجه اصلاح شاخک ‌های بینی با عمل شاخک بینی می‌تواند به باز شدن مجاری تنفسی فردی که عمل سپتوپلاستی انجام داده است، کمک کند.

عمل شاخک بینی چگونه انجام می‌شود؟

روش‌های مختلفی برای اصلاح کردن شاخک ‌های بینی وجود دارد:

سوزاندن، کوبلیشن و کوچک کردن با فرکانس رادیویی

در بعضی موارد، پزشکان جراحی‌هایی را توصیه می‌کنند که بدون از بین بردن استخوان یا بافت زیرین، شاخک‌ها را کوچک می‌کند. برای انجام این کار، جراح از طریق یک وسیله سوزنی مانند با استفاده از گرما یا امواج انرژی شاخک‌ها را گرم می‌کند که این امر باعث تشکیل بافت التیامی می‌شود و اندازه شاخک‌ها را کاهش می‌دهد.

این روش‌ها در دسته سوزاندن، کوبلیشن و کوچک کردن با فرکانس رادیویی قرار می‌گیرند که معمولاً انجام آن‌ها حدود 10 دقیقه طول می‌کشد و می‌توان آن‌ها را تحت بی‌حسی موضعی در مطب جراح انجام داد. در این روش‌ها بی‌حسی موضعی با استفاده از سوزن به بافت‌های بینی تزریق می‌شود. این روش‌ها معمولاً به آماده‌سازی خاصی نیاز ندارند و اغلب در مواردی که میزان بزرگ شدن شاخک‌ها ناچیز است، استفاده می‌شوند.

عمل شاخک بینی

در موارد دیگر، پزشک ممکن است توصیه کند که قسمت‌هایی از شاخک‌ها را با جراحی خارج کند. این روش‌ها معمولاً در اتاق عمل تحت بیهوشی عمومی از طریق استنشاق یا با تزریق داروی بیهوشی انجام می‌شود. شب قبل از عمل، از خوردن یا آشامیدن خودداری کنید. همچنین باید از مصرف داروهای حاوی آسپرین یا ایبوپروفن به مدت دو هفته قبل از عمل شاخک بینی به منظور به حداقل رساندن خطر خونریزی بپرهیزید.Septoplasty with Turbinate Reduction

جراحی شاخک بینی

در حین جراحی، جراح شاخک‌ها را برش می‌دهد تا از طریق برداشتن استخوان‌های زیر آن، اندازه شاخک‌ها را کوچک کند. جراح همچنین ممکن است از یک وسیله دستی کوچک استفاده کنند تا به وسیله آن بخشی از بافت اطراف شاخک ‌های بینی را بتراشد و حفره بینی را بیشتر باز کند. برداشتن استخوان یا بافت زیرین اطراف شاخک‌ها از طریق جراحی شاخک بینی معمولاً برای موارد حاد بزرگ شدن شاخک‌های بینی و اغلب در حین سپتوپلاستی انجام می‌شود.

چه کسی واجد شرایط جراحی کوچک کردن شاخک‌ های بینی است؟

برای کوچک کردن شاخک ‌های بینی فرد باید بالای 15 سال و دارای علائم زیر باشد:

  • خشکی دهان
  • انسداد بینی
  • سردرد
  • خرناس
  • سینوزیت
  • عفونت
  • خون دماغ
  • استرس
  • تغییرات هورمونی

هزینه عمل شاخک بینی

هزینه جراحی اصلاح شاخک ‌های بینی با دکتر سعیدی پس از انجام مشاوره و معاینه بینی و انجام آزمایشات تعیین می‌شود. همچنین، هزینه عمل کوچک کردن شاخک ‌های بینی به میزان بزرگی شاخکهای بینی، همزمان بودن عمل با دیگر عمل‌های بینی مانند اصلاح تیغه بینی و … بستگی دارد. شما می‌توانید برای مشاوره رایگان و دریافت اطلاعات درباره هزینه جراحی کوچک کردن شاخک ‌های بینی با مطب دکتر معصومه سعیدی تماس بگیرید.

دوران نقاهت بعد از کوچک کردن شاخک ‌های بینی

زمان بهبودی برای هر نوع روش کوچک کردن شاخکهای بینی، متفاوت است. در روش اول، بهبودی معمولاً سریع همراه با درد اندک است. در طی سه هفته انتظار می‌رود بافت التیامی جدید در بینی به طور کامل بهبود یابد. در روش دوم عمل شاخک بینی، بهبودی سه تا شش ماه طول می‌کشد و تا یک هفته پس از جراحی ممکن است لازم باشد سوراخ‌های بینی خود را با گاز استریل پانسمان کنید تا بافت‌ها در جای خود قرار بگیرند. با گذشت زمان، بافت‌های بینی در جای خود بهبود می‌یابند.

دوران نقاهت بعد از جراحی شاخک بینی

پس از جراحی ممکن است موارد زیر را تجربه کنید:

  • ناراحتی یا درد
  • گرفتگی سر
  • تورم بینی و هم‌چنین اطراف چشم، گونه یا لب بالایی
  • بی‌حسی در نوک بینی، لثه‌ها یا لب بالا
  • کبودی در اطراف بینی و چشم

برای تسکین این علائم، پزشک احتمالاً موارد زیر را تجویز می‌کند:

  • داروهای ضد درد مانند داروهای ترکیبی هیدروکودون بی ریترات، استامینوفن (Lortab) و اکسی کدون، استامینوفن (Percocet)
  • اسپری نمکی بینی
  • استفاده از وازلین در اطراف سوراخ‌های بینی
  • استفاده از دستگاه بخور سرد

هم‌چنین ممکن است پزشک توصیه کند از موارد زیر خودداری کنید:

  • تمرین‌های سنگین
  • محکم جویدن
  • لبخند زدن
  • زیاد صحبت کردن
  • داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند آسپیرین (بوفرین) ، ناپروکسن (Aleve) و ایبوپروفن (Advil Motrin IB)

بیشتر افراد حدود سه هفته بعد از عمل شاخک بینی به روال عادی خود برمی‌گردند. در صورت مشاهده این علائم با پزشک خود تماس بگیرید یا به بیمارستان مراجعه کنید:

  • خونریزی بدون وقفه
  • درد جدید یا شدیدتر
  • مشکل تنفسی شدید
  • از هوش رفتن
  • سرفه خونی
  • درد ناگهانی قفسه سینه و تنگی نفس
  • علائم عفونت مانند تب، قرمز شدن، درد، یا تخلیه چرک

خطرات و عوارض کوچک کردن شاخک ‌های بینی

عمل شاخک بینی جراحی نسبتاً ایمن و کم خطری است به ویژه اگر توسط یه پزشک مجرب و دارای بورد تخصصی انجام شود. با این حال، این جراحی مانند هر عمل جراحی دیگری دارای عوارض و خطرات بالقوه‌ای است که شامل موارد زیر است.

عوارض عمومی بعد از عمل شاخک بینی

  • درد
  • خونریزی
  • عفونت محل جراحی (زخم)
  • لخته شدن خون در پا
  • لخته شدن خون در ریه

عوارض مختص جراحی شاخک بینی

  • متصل شدن شاخک‌ها به تیغه بینی به دلیل بافت التیامی
  • دلمه بستن در بینی
  • افزایش ترشحات بینی
  • رینیت آتروفیک در صورت برداشته شدن بافت بیش از حد
  • سندرم شوک سمی (عفونت در جریان خون)
  • آسیب به مجرای اشک

چرا جراحی کوچک کردن شاخکهای بینی با دکتر سعیدی؟

دکتر معصومه سعیدی دارای بورد تخصصی جراحی گوش، حلق و بینی است و بیش از 12 سال سابقه انجام انواع جراحی‌های گوش، حلق و بینی و سر و گردن و بیش از 5000 عمل جراحی را در کارنامه خود دارد. وی با کسب رتبه نخست آزمون ورودی فلوشیپ دوره فوق تخصصی جراحی گوش و حلق و بینی موفق به گذراندن این دوره شد و در سن 33 سالگی موفق به دریافت عنوان استادیاری در همین رشته در دانشگاه بقیه الله شد.

دکتر سعیدی همچنین برای به روز کردن دانش خود و همگام شدن با جدیدترین متدها و یافته‌ها در حوزه جراحی‌های گوش و حلق و بینی، دوره‌های تخصصی متعددی را در کشورهایی مانند فرانسه، آلمان، پرتغال، کره جنوبی و مالزی گذرانده است.

سوالات پرتکرار عمل شاخک بینی

  1. جراحی شاخک بینی(سپتوپلاستی با کاهش حجم) چقدر دردناک است؟ عمل سپتوپلاستی با برداشتن شاخک های بینی با درد خفیف تا متوسطی همراه بوده که بسیاری از بیماران آن را با درد ناشی از عفونت سینوسی مشابه می دانند.
  2. آیا شکل ظاهری بینی بعد از عمل شاخک بینی تغییر می کند؟ شکل کلی و ظاهری بینی پس از جراحی شاخک بینی به هیچ وجه تغییر نمی کند اما اگر این جراحی همراه با سپتوپلاستی باشد، سبب ایجاد تغییراتی در شکل ظاهری بینی خواهد شد.
دکتر معصومه سعیدی
دکتر معصومه سعیدی
جراح و متخصص گوش، حلق و بینی | فلوشیپ جراحی گوش و قاعده جمجمه، دانشیار و معاون آموزشی دپارتمان گوش، حلق و بینی دانشگاه علوم پزشکی، با بیش از 20 سال تجربه در جراحی‌های تخصصی گوش، بینی، گلو و گردن
guest
39 دیدگاه یا سوال
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
مهران
مهران
خرداد 22, 1405 02:28

سلام خانم دکتر وقت شما بخیر اول تشکر که وقت میذارید و پیام ها رو جواب میدید من چهار سال پیش عمل زیبایی بینی انجام دادم اگر بگم حتی یک شب از اون تاریخ به بعد خوب نخوابیدم دروغ نگفتم سوراخ های بینی من در طول روز مثلا دو ساعت یک سمت بازه یک سمت دیگه بسته دو ساعت بعد دقیق وضعیت برعکس میشه یعنی اونی که بسته بود باز میشه اونی که باز بود بسته حالا طول روز با وجود اینکه اذیتم تحمل میکنم اما موقع شب وضعیتم خیلی وخیم میشه تقریبا هر دو سمت بسته میشن و تنفس… ادامه‌مطلب

امیزر
امیزر
خرداد 21, 1405 00:52

بزرگی شاخک بینی و کمی انحراف بینی دارم
چندین دوره دارو مصرف کردم ولی فایده نداشته و دائم گرفتگی بینی دارم
برای عمل باید حتما پیش کسی برم که فلوشیپ سینوس داره؟

نیلا
نیلا
خرداد 18, 1405 12:05

سلام چهارسالی هست که مشکل گرفتگی و حس فشار و کیپی در گوش راست دارم ، اسپری های کورتونی ، پردنیزولون ، سرم نمکی ، فکسوفنادین ، مونته لوکاست و انتی بیوتیک مصرف کردم و تا حدودی فشار و کیپی کمتر شده اما گوشم باز نشده گفتن اختلال شیپور استاش دارم گرفتگی بینی و حس شناوری دارم انگار روی قایقم ، گاهی سرگیجه دارم. گوشم انگار پر آبه و صدای خرت و خرت و گاهی ترکیدن حباب میده دکتر گفت بزرگی شاخک و انحراف دارم و باید جراحی بشم به نظر شما با جراحی شاخک شیپور کامل باز میشه؟ با… ادامه‌مطلب

مرضیه
مرضیه
خرداد 3, 1405 01:07

دکترجان لذت بردم از علمتون،مشکل من شبیه اکثر دوستان هست شاخک های بزرگ که جلوی تنفس مخصوصا در شب و خواب رو گرفته و انحراف جزئی تیغه که مزید بر علته، متاسفانه من اصفهان هستم و امکان اینکه برای عمل به تهران بیام ندارم، بسیار هم از عمل جراحی میترسم هم از حین عمل هم از نتیجه بد بعد از عمل،بنابراین لطف میکنید بمن یک دکتر حاذق برای جراحی معرفی کنید. و سوالی که دارم اینکه ممکنه شاخک مرتبط با آلرژی توسط ایمنوگرافی که برای آلرژی انجام میدن و تزریق میکنن که کنترل بشه آلرژی به حالت قبل برگرده؟ یا… ادامه‌مطلب

علی
علی
اردیبهشت 29, 1405 16:06

با دروود و سپاس خانم دکتر
من 8ماه پیش عمل سپتو پلاستی و اصلاح شاخک داشتم که متوجه شدم شاخک میانی من از ته کنه شده با توجه به آندوسکپی. الان احساس هوای زیاد و خشک در یک بینی دارم که منجر به خشکسچی سق و گلو و گرفتگی صدا شده و کلا زندگی روز مره مرا خراب کرده . ممکنه کمک کنید خانم دکتر سپاسگزارم

علی
علی
پاسخ به  دکتر معصومه سعیدی
اردیبهشت 30, 1405 12:58

با سلام و احترام دکتر عزیز الان من فقط و فقط مشکل زیادی هوا رو دارم که هم سرد است و هم خشک و اگر ژل یا مرطوب کننده بزنم مقدار تنفس از این سوراخ خیلی بیشتر میشود و مجدد سردی تنفس بدون رطوبت مدت زمان بیشتری را از این سوراخ خواهد داشت عمل 7 ماه پیش انجام شده گویا شاخک را به گوشه هدایت کرده بودند که متاسفانه از ته شکسته و تا یک ماه پیش احساس یه چیز خشک را در بینی داشتم چون وجود داشت جریان هوا نرمال بود اما الان یک ماه است کلا افتاده و… ادامه‌مطلب

علی
علی
پاسخ به  دکتر معصومه سعیدی
خرداد 1, 1405 16:21

دروود بر شما بزرگوار و پزشک گرامی که با دقت لازم برای مریض وقت میذارید خانم دکتر عزیز خود شما عمل درمانی وترمیمی انجام میدید یا پزشک و پزشکان خاصی این کار رو انجام میدن در صورت امکان برای من اسامی پزشکانی که عمل درمانی ترمیمی انجام میدن بفرمایید . از ته دل برای شما آرزوی بهترینها رو دارم . واقعا زندگی روز مره من به مشکل خورده راستی خانم دکتر من در بینی احساس خشکی زیاد ندارم و بیشترین مشکل من هوای زیادی در یک سوراخ بینی هست درست به مقداری که انگار دارم نفس عمیق میکشم این باعث… ادامه‌مطلب

امیر
امیر
اردیبهشت 22, 1405 23:05

سلام من الان یک سال میشه جراحی بینی انجام دادم الان شاخک بینی دارم نمیدونم چیکار کنم نفسم بالا نمیاد

بهار
بهار
اردیبهشت 16, 1405 11:40

سلام خسته نباشید
بینی من مشکل تورم شاخک های و کمی انحراف داره که باعث شده کمی تنگی نفس داشته باشم میخاستم بدونم میتونم بینی مو برای زیبایی عمل کنم؟!

اسماعیل
اسماعیل
فروردین 9, 1405 03:31

سلام من ببینیم رو دوسال هست که عمل کردم اما متاسفانه مشکل نفس کشیدن از بینی پیدا کردم با دکتر در میان گذاشتم اما راهنمایی نکرد فقط یه آمپول زدن به شاخک های ببینیم زد تا پنج شیش روز خوب بود اما مجدد مشکل پیدا کردم در ضمن حساسیت هم بسیار شدید شده یا کوچکترین گرد و غبار آب ریزش شدید و عطسه متداوم می کنم خاستم بدونم چیکار باید بکنم آیا دوباره باید عمل کنم ؟ممنون میشم جواب من رو بدید 🙏🙏

با تشکر

فریبا
فریبا
اسفند 6, 1404 05:46

آیا بعد از عمل امکان برگشت وجود دارد یا درمان قطعی است؟

ستایش
ستایش
آبان 27, 1404 00:04

سلام خسته نباشید
من چند ساله دچار آلرژی هستم هر روز صبح پس از بیدار شدن به شدت آبریزش بینی و گرفتگی بینی و تنگی نفس دارم و عطسه های فراوان صبح ها بیشترو در طول روزم این عطسه تکرار میشه
سی تی اسکن هم انجام دادم گفتن هیچی نیست
هر چی داروی آلرژی هم میخورم تاثیری ندارم
ممنون میشم راهنماییم کنید🙏🏻

حکمی
حکمی
پاسخ به  ستایش
بهمن 14, 1404 09:07

من هم این مشکل رو دلشتم پیش دکتر الرژی رفتم و ۳ ساله ک واکسن میزنم

سحر
سحر
مهر 30, 1404 19:48

من هفت ماه بینیمو عمل کردم شاخکای بینیم متورم شدن دکتر بهم قرص پردنیزولون داده بمدت یک ماه مصرف کنم بهتر شده ولی میخواستم بدونم بعد قطع دارو ممکن دوباره برگرده بحالن قبل؟

سارا
سارا
مهر 19, 1404 08:35

با سلام و عرض ادب فراوان خدمت خانم دکتر عزیز ، خانم دکتر سعیدی من دختر ۲۸ ساله ام سال ۱۴۰۲ بهمن ماه جراحی بینی کردم و مشکل شاخک داشتم الان بعد از جراحی باز هم مشکل شدید تنفسی دارم و عکس سی تی اسکن از بینی رو بگیرم بیام خدمت شما … با دیدن عکس و معاینه حضوری میشه باز این پروسه رو بدون جرراحی باز این شاخکهای بینی من رو درمان بفرمایید خیلی خسته شدم واقعا😢😞🙏🌺

ویدااسدی
ویدااسدی
مهر 18, 1404 21:07

سلام وقت بخیر خسته نباشید ببخشید من به شدت تو دماغی حرف میزنم رفتم دکتر گوش حلق وبینی دکتر برام سی تی اسکن نوشت بعد تشخیص دادن که بزرگی شاخک بینی دارم باید عمل بشه و اینکه آندوسکوپی سینوس ها امکان داره بعد عمل دو دماغی حرف زدن من بر طرف بشه ممنون میشم راهنمایی کنید

داریوش پوریامهر
داریوش پوریامهر
تیر 30, 1404 08:57

سلام عرض ادب و احترام ، بنده سالهای طولانی دچار الرژی فصلی بودم که با مصرف انتی هیستامین رفع میشد ،ولی حدود ۷ ماه پیش تنفس از طریق بینی برایم مشکل شد ، دکتر به من فستور ۱۲۰ ، ایروکاست و همینطور سرم شستشو و همینطور قطره فلومیست ۵۰ داد که استفاده میکنم بهتر میشه ولی به محض خوردن بعضی چیزها الرژی زا دوباره بینی من کیپ میشود و زندگی رو برام مشکل کرده ، سیتی اسکن هم کردم ، چند تا پزشک‌ گفتن مشکل شاخک بینی دارم ، گفتن بایستی وزنم رو بیارم پایین ، وزنم ۱۱۲ قد ۱۸۳… ادامه‌مطلب

علی
علی
تیر 22, 1404 15:44

با سلام خدمت خانم دکتر
خسته نباشید
من از شهرستان تماس می گیرم
امکان عمل کوچک کردن شاخکها با استفاده از روش رادیو فروکنسی دارید؟
هزینه در مطب یا در بیمارستان چقدر میشه ؟
ضمنا حساسیت هم دارم

ارمان
ارمان
اسفند 25, 1403 00:38

با سلام و احترام بنده ۹ ماه پیش عمل انحراف و زیبایی انجام دادم و بعد از ۹ ماه هنوز احساس پری و کیپی در بینی دارم در سیتی اسکن مجدد شاخک های بینیم بزرگ هستند و میخواستم در تهران عمل کنم اون هم به روش میکرودبریدر که میگن بالاترین میزان رضایت رو داره. آیا خانم دکتر با این روش عمل می کنند؟

ادمین
ادمین
ویرایشگر
پاسخ به  ارمان
اسفند 25, 1403 15:50

سلام. نه متاسفانه. خانم دکتر این عمل را انجام نمی‌دهند.

ارمان
ارمان
پاسخ به  ادمین
اسفند 29, 1403 02:18

ممنونم از پاسخگوییتون. کلا عمل شاخک بینی رو انجام نمیدن؟ یا فقط با این روش میکروبریدر کار نمی کنند؟

ادمین
ادمین
ویرایشگر
پاسخ به  ارمان
اسفند 29, 1403 15:37

در حال حاضر با توجه به اینکه تمرکز خانم دکتر بیشتر گوش می‌باشد معمولا درمانهای مربوط به بینی را تحت شرایط خاص و یا ترکیب با گوش انجام می‌دهند و ترجیح بر ارجاع این مشکلات به پزشکانی است که بیشتر در زمینه بینی فعالیت دارند.